Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

10 hotte forbrugertrends 2016

Af anders@sommersangdigital.dk

Forbrugerne forventer, at brugerflader med kunstig intelligens begynder at erstatte smartphone-skærme. Halvdelen af alle smartphone-brugere forventer, at smartphones hører fortiden til inden for fem år. Otte ud af ti forbrugere vil gerne benytte teknologier der kan forbedre deres syn, hukommelse og høreevne. Halvdelen af alle forbrugere vil gerne shoppe online med en 3D-udgave af sig selv som kan prøve tøjet inden køb.

 

Den årlige trend-rapport

I Ericssons femte udgave af deres årlige trend-rapport, kortlægger Ericsson ConsumerLab de 10 mest hotte forbrugertrends for 2016 og frem. Rapporten i år viser, at forbrugerne har en forventning om, at kunstig intelligens snart vil muliggøre interaktion med objekter, uden at gøre brug af en smartphone-skærm. Faktisk forventer halvdelen af alle smartphone-brugere, at smartphones vil høre fortiden til, inden for de næste fem år. Desuden viser rapporten, at den brede forbrugerskare i dag tager nye netbaserede teknologier til sig hurtigere end nogensinde før, og derfor er perioden, hvor hurtige ‘first movers’ kan påvirke andre forbrugere, i dag kortere end nogensinde før.


Her er de 10 trends du kan forvente at se i 2016 og frem:

 

  • Livsstils-baserede netværk. Fire ud af fem oplever, at de fordele online-tjenester giver, forøges med antallet af brugere. Jo flere der deltager, jo større gavn oplever alle medlemmer. Globalt deltager 34% af forbrugerne i forskellige former for deleøkonomi og 46% er aktive på mere end et socialt medie.

 

  • Streaming fra barnsben. Teenagere ser dagligt flere YouTube-videoer end andre aldersgrupper. 46 procent af de 16-19-årige bruger en time eller mere på YouTube om dagen og 20 procent af de unge i denne aldersgruppe er oppe på over 3 timer dagligt.

 

  • Kunstig intelligens afløser skærmen. Kunstig intelligens vil muliggøre interaktion med objekter uden behov for en smartphone-skærm. Hver anden smartphone-bruger tror, at inden for fem år hører smartphones fortiden til.

 

  • Virtual reality bliver virkelighed. Forbrugerne ønsker at bruge virtuel teknologi til dagligdags aktiviteter, såsom at se sport med virtual reality-briller eller shoppe online, hvor en 3D-udgave af en selv kan prøve tøjet. 44 procent ønsker at printe deres egen mad.

 

  • Intelligente hjem version 2. 55 procent af smartphone-ejerne mener, at boligers mursten inden for de næste fem år vil kunne indeholde sensorer der monitorerer forekomsten af skimmel, lækage og el-problemer. Dette kan betyde, at hele konceptet omkring intelligente hjem måske skal gentænkes.

 

  • Intelligente pendlere. Pendlere ønsker at bruge deres tid meningsfyldt imens man er på farten til og fra arbejde. I dag er 55 procent utilfredse med mulighederne for at tilgå net og sociale medier på farten og samtidig udtrykker de et markant ønske om mere individuelle pendlertjenester. Således svarer 86 procent, at de ville bruge personlige pendlertjenester designet til netop deres behov, hvis de var tilgængelige.

 

  • Alarm på sociale medier. Sociale medier kan blive den foretrukne måde at komme i kontakt med alarmcentralen. Halvdelen af forbrugerne tror, at vi inden for 3 år bruger de sociale medier til at kontakte alarmcentralen. Seks ud af ti forbrugere er også interesseret i en app der informerer om katastrofer.

 

  • Indopererede wearables. De nye wearables kan blive interne sensorer, der måler kroppens funktioner og trivsel. Otte ud af ti forbrugere vil gerne benytte sig af teknologi der kan forbedre sanseindtryk og kognitive evner, eksempelvis syn, hukommelse og hørelse.

 

  • Alt vil blive hacket. De fleste smartphone-brugere forventer at hackere og virusser også i fremtiden vil udgøre en risiko. Forbrugerne mener, at computere og smartphones er de mest udsatte for at blive hacket, men på listen findes bl.a. også banker, rutefly, smart TV og wearables.

 

  • Vi er alle online journalister. Forbrugerne giver deres mening til kende online mere end nogensinde, f.eks. ved at fortælle om en dårlig oplevelse med en producent eller et produkt. 29 procent af smartphone-ejerne læser ugentligt om andres dårlige oplevelser og 37 procent mener, at online omtale af en korrupt virksomhed har større effekt end at gå til politiet.

 

René Skytte Christoffersen, strategisk direktør hos Ericsson Danmark, siger: “Nogle af rapportens trends kan virke futuristiske, men det afgørende er, at de globale forbrugere udtrykker en meget stærk interesse for nye interaktionsformer og måder hvorpå man kan optimere rutiner og daglige gøremål. Denne efterspørgsel efter nye produkter og tjenester betyder, at vi snart kan komme til at se nye produktkategorier inden for forbrugervarer, samt at hele industrier transformeres for at imødekomme denne udvikling.”

Rapporten, ‘10 hotte forbrugertrends for 2016’ er baseret på Ericsson ConsumerLabs globale forskningsprogram, der undersøger forbrugernes holdninger. Rapporten er repræsentativ for 1,1 milliarder mennesker på tværs af 24 lande.

Del artikel

Andre læser også