Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

16 mia. kroner: Ny trafikprognose varsler sammenbrud i Aarhus om 15  år 

Af anders@sommersangdigital.dk

Helt nye beregninger siger, at trafikken i Aarhus reelt bryder sammen i 2035. Rådmand Bünyamin Simsek fremlægger løsningsforslag for i alt 16 mia. kroner, der vil gøre det muligt at prioritere de nødvendige investeringer. 

 

Aarhus skal investere massivt i infrastruktur, hvis byen ikke skal bryde sammen af trafikkøer. Nye beregninger tegner et alvorligt billede af sammenbrud på alle overordnede vejforbindelser i 2035, hvis der ikke investeres massivt. F.eks. siger de nye prognoser, at Ringgaden og Ringvejen skal have plads til 25 procent flere biler i morgentrafikken. 

 

”Vi er en by i voldsom vækst. Frem til 2050 bliver vi 110.000 flere borgere i kommunen, og vi bliver et stadigt kraftigere centrum i den østjyske byregion. Det er dyrt at vokse så kraftigt, og det er vi nødt til at forberede os på allerede nu, hvis vi ikke skal blive kvalt af vores egen succes,” siger rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune Bünyamin Simsek. 

Han præsenterede i dag på et pressemøde beregninger for den trafikale udvikling i Aarhus frem mod 2050, som Teknik og Miljø har ved hjælp af en ny trafikmodel har udarbejdet. Sammen med beregningerne præsenterede han et katalog med konkrete bud på, hvad der skal til for at vende udviklingen. 

 

Kataloget peger på investeringer i alle transportformer på 9,2 mia. kroner de næste ti år og i alt 16 mia. kroner frem mod 2050. Det drejer sig om nye strækninger med højklasset kollektiv trafik, en ny trafikcentral, udvidelse af Ringvejens kapacitet, udvidelse af en række indfaldsveje og omkring 70 andre projekter, der skal forhindre sammenbruddet. 

”Jeg vil anbefale mine kolleger i byrådet, at vi tager udfordringen her meget alvorligt. Vi skal om kort tid drøfte kommunens anlægsinvesteringer de næste ti år, og jeg vil gøre mit for at gøre det klart for byrådet, hvilken skade byen – og livet i den – vil tage, hvis vi ikke gør noget markant for infrastrukturen. Derfor har jeg fremlagt et katalog af tiltag, der vil skabe fremkommelighed for alle, og give aarhusianerne mulighed for at komme frem med det transportmiddel, som kan få deres hverdag til at gå op bedst muligt,” fortæller Simsek. 

 

Han skønner, at sammenbrud i morgentrafikken på alle byens indfaldsveje vil gøre det umuligt at fastholde vækstraten i Aarhus og blive ved med at tiltrække den arbejdskraft, som erhvervslivet har brug for. 

”Det er store radikale og kostbare investeringer, vi står overfor, men de er også nødvendige, hvis vi skal fastholde Aarhus som Vestdanmarks lokomotiv. Vi står i spidsen for det bybånd, der om 20 år vil strække sig fra Randers til Kolding og udgøre en fjerdedel af Danmarks befolkning. Og det er helt særlige udfordringer, vi har, for at skabe sammenhæng i mobiliteten over så stort et område,” siger rådmanden. 

 

Fakta ”Mobilitet frem mod 2050” og ”Anlægskatalog” som kan findes her:

 

Eksempler på investeringer fra ”Mobilitet frem mod 2050 – Anlægskatalog”: 

  • Ramper ved Ravnsbjergvej (projekt 1) Ca. 153 mio. kr. 
  • Udvidelse af Ringvejen til 6 spor, to spor er til BRT (projekt 18) Ca. 420 mio. kr. 
  • Udvidelse af Genvejen fra 2 til 4 spor (projekt 10) Ca. 145 mio. kr. 
  • Niveaufri krydsning Ringvejen/Silkeborgvej (projekt 22) Ca. 300 mio. kr. 
  • Døgnbemandet trafikcentral (projekt 34) Ca. 81 mio. kr. 
  • Udbygning af cykelforbindelser til oplandsbyer (projekt 52) Ca. 100 mio. kr.

 

Del artikel

Andre læser også