28.000 besøgende: Food Festival var en succes selvom vejret drillede
Aarhus har boblet over af madoplevelser denne weekend, hvor Food Festival for syvende gang løb af stablen i de naturskønne omgivelser på Tangkrogen. Mere 300 forskellige madrelaterede virksomheder deltog på årets festival. En af dem var Seaman Chips, som for blot en måned siden begyndte sælge deres helt nyudviklede tangchips.
“Det har været fantastisk for mig, at få mulighed for at få så mange forbrugeres input til det produkt, jeg har arbejdet på i så mange timer. Folk har været glade, nysgerrige og interesserede i at høre, hvordan vores snacks bliver til, og som iværksætter er det jo det fedeste, man kan opleve,” siger Heine Max Olsen, direktør i Seaman Chips.
For den prisvindende frugtvinsproducent Andersen Winery har årets festival været en god mulighed for at få en masse samtaler med både indkøbere og forbrugere.
“Når folk først hører, at vi laver dessert solbærvin med bobler – så tænker de nej tak – men når de så smager, så bliver de overraskede, nysgerrige og synes, at det smager mega godt.
Food Festival er det helt rigtige sted at få budskabet ud til kunderne og indkøbere. Der er tid til at snakke og give den rigtige information til de forskellige kunder,” siger Mads Groom Andersen, der er medejer af Andersen Winery.
En større festivalplads, et endnu større udbud af madoplevelser, unikke indblik i den nordiske madscene og ikke mindst 28.000 glade besøgende har gjort dette års festival til én af de mest vellykkede i Food Festivals historie, understreger festivaldirektør Anna Lund, ”I år har vi kunnet præsentere publikum for endnu flere og mere innovative madoplevelser end nogensinde før. Og selvom vi har været en smule udfordret med vejret, så har det været vildt at iagttage så mange glade og nysgerrige ansigter de sidste tre dage. Det gør mig så stolt og glad,” siger Anna Lund.
Et væld af vilde madiværsættere
Food Festival har i år formået skabe den største festival i dens historie. Det betyder, at de 28.000 gæster kunne gå på opdagelse i mere end 15 forskellige madområder. Blandt andet området Innofood @ Food Festival, der er skabt af Innovationsfonden, Future Food Innovation, Region Midtjylland og Food Festival. Her blev otte af regionens førende madiværksættere inviteret til at komme på festivalen for at få livsvigtig feedback fra de mange forbrugere, indkøbere og kokke, som gæster festivalen.
“Det har været skønt at kunne dele vores unikke platform med de her fantastiske fødevareiværksættere, som vi rigtig gerne vil hjælpe i den rigtige retning. Det er jo dem, der skal forme fremtidens madscene og tage den endnu videre fra det fantastiske stadie den befinder sig på lige nu,” siger Anna Lund
Michelin-restauranten MeMu vandt det traditionsrige Hotdog DM
Søndag var Food Festival endnu engang værter for publikumsmagneten Hotdog DM. Et mangefacetteret felt bestående af 14 deltagere, som spændte lige fra Michelin-kokke til pølsemænd og slagtere, dystede traditionen tro om at kreere landets bedste hotdog. Restaurant MeMu tog sejren, mens den mest sælgende hotdog blev Haraldskær Sinatur Hotel. Andenpladsen gik til Formel B fra København, mens Textur fra Aalborg tog tredjepladsen.
I alt blev der solgt hotdogs for 181.110 kroner. Penge, som går ubeskåret til CARE Danmarks velgørende arbejde. Det var en begejstret dommerkomité bestående af blandt andre madanmelder Ole Troelsø, Thorsten Schmidt fra Nomas lillesøster-restaurant Barr, vinderen fra 2017 Brian Flink Pedersen, som med hjælp fra årets veloplagte vært Timm Vladimir, udråbte vinderne.
Foruden vandt Restaurant Gemyse i kategorien Den Innovative Hotdog. Det gjorde de med en vegansk hotdog med surdejsbrød, kimchi, alt godt fra køkkenhaven og en masse surt og sødt.