Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

To lukkede butikker og en webshop: Luksusbaby gør klar til genåbning

Af Line Ingwar Karlsen
Foto: Luksusbaby
Foto: Luksusbaby

Anden runde af nedlukningen har efterhånden varet et par måneder, og det kan i den grad mærkes hos butikkerne.

Hos Luksusbaby står man med to fysiske butikker, som er lukket ned. Derudover har de deres webshop, som selvfølgelig stadig er åben.

Men hvordan håndterer forretningen alle de nye varer, der ankommer hver eneste dag, samtidig med at de bevarer kontakten med kunderne og forsøger at sikre butikkens succes på den anden side af nedlukningen?

Det er er stort puslespil, der skal gå op, for at Luksusbaby både kan sælge flere varer online i denne tid men samtidig konstant må sørge for, at butikkerne er klar med relevante varer til genåbningen – hvornår den så end måtte finde sted.

Et varelager der hober sig op

For mere end seks måneder siden blev de varer, der lige nu ankommer til Luksusbaby, bestilt hjem. På det tidspunkt anede man intet om den kommende nedlukning 2.0, og de varer kan selvfølgelig ikke afbestilles nu.

Det vil sige, at Luksusbaby hver dag modtager adskillige nyheder, som de naturligvis nødigt vil brænde inde med.

”Afhængig af hvornår vi får lov at åbne butikken igen, vil en stor del af varerne jo slet ikke være nyheder længere og dermed klar til at sælge direkte på udsalg og til nedsatte priser.

Mange af nyhederne er også indkøbt til forårssæsonen, og de første forårsvarer er jo ikke nyheder fire uger senere,” fortæller Ann-Louise Christine Aasted, der er stifter og ejer af Luksusbaby sammen med sin mand Morten Grabowski Kjær.

To lukkede butikker og en webshop: Luksusbaby gør klar til genåbning
Foto: Luksusbaby

Derfor bliver en stor del af varerne flyttet til webshoppens varelager, så de forhåbentligt kan sælges online i stedet for. På den måde forsøger Luksusbaby at sikre, at butikkerne åbner med udelukkende sæsonaktuelle varer.

Men det er heller ikke sådan, at Luksusbaby blot kan flytte alle varerne derover, fortsætter Ann-Louise Christine Aasted:

”Vi flytter mange varer over på onlinelageret, fordi vi ikke tør risikere at brænde inde med dem i butikkerne.

Men vi er også nødt til at bevare noget af lageret i butikkerne, så vi ikke blot har tomme butikker, den dag vi – forhåbentligt inden alt for længe – får lov at åbne butikkerne igen”.

Hun understreger desuden, at man hos Luksusbaby er i en meget heldig position, fordi man netop har muligheden for at flytte varer til webshoppen. Her er kundestrømmen under nedlukningen også højere end normalt.

Samme mulighed har fysiske butikker uden webshop eller med meget små webshops jo slet ikke.

Skal holde sig klar til genåbning konstant

Når butikkerne åbner igen, skal Luksusbaby på Strøget i Aarhus være 100 procent klar.

For folk vil komme ind og forvente, at de kan finde alle de nyeste, lækre varer i butikken.

Derfor nytter det ikke noget, hvis man har valgt at lægge alle varerne over på webshoppen.

Lige nu møder to medarbejdere op i butikken hver dag for at pakke varer ud. De vurderer, hvilke varer butikken skal beholde og hvilke, der skal sendes videre til onlinelageret.

Ved at have medarbejdere til at gå og pakke varer ud hver dag, forsøger Luksusbaby at holde butikkerne klar til genåbning. Her forventer man et stort rykind af kunder, og de skal selvfølgelig have service.

Så kan medarbejderne have fuldt fokus på dialogen med kunderne, når de må komme igen – frem for at skulle bruge alt deres tid på at pakke varer ud, der er kommet i de lukkede måneder.

To lukkede butikker og en webshop: Luksusbaby gør klar til genåbning
Foto: Luksusbaby

Shop via Instagram, Facebook og telefon

Udpakning af varer er bestemt ikke det eneste, medarbejderne laver i butikken i disse dage. Luksusbaby har nemlig måttet tænke kreativt for fortsat at kunne imødekomme kunderne, indgå i dialog og yde den bedste service. 

Det foregår især via Instagram, hvor medarbejderne hver dag viser nyheder og varer fra butikken frem på story. Følgerne kan så skrive tilbage og bestille varer, de er interesseret i. Efterfølgende kan man hente sine varer i butikken eller få dem tilsendt med GLS.

Sommetider sender medarbejderne også live på Instagram, hvor de inviterer folk ind i butikken og viser rundt.

Der er også mulighed for at ringe ned i butikken og få vejledning, og der er sågar også kunder, der har fået hjælp via FaceTime, så betjeningen bliver endnu mere personlig trods afstand.

”Det handler om at holde kontakten med vores søde kunder, så de husker, at vi er her – også når vi kommer på den anden side af nedlukningen. Vi vil gerne sørge for, at de stadig kan mærke stemningen i butikken,” fortæller Morten Grabowski Kjær.

Man tager selvfølgelig alle sine forholdsregler med afstand, sprit og mundbund i butikken, når kunder kommer forbi for at hente deres varer.

Varerne afhentes i indgangen, hvor der er stillet et bord op, så kunderne ikke behøver træde helt ind i butikken.

To lukkede butikker og en webshop: Luksusbaby gør klar til genåbning
Foto: Luksusbaby

På den anden side af nedlukning

Der er ikke noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget. Sådan kan man blive nødt til at tænke, når man står i en situation som denne, og Morten Grabowski Kjær er heller ikke i tvivl om, at den nye tilgang til kundeservice vil blive taget med ud på den anden side af coronakrise og nedlukning:

”Vi vil helt sikkert tage det her salg via Instagram og god digital kundeservice med i fremtiden og videreudvikle på det. Det kunne fx være, at én medarbejder til dagligt skal stå for online salg i butikken,” fortæller han.

For det er netop et ekstra step i forretningens kundeservice fortsat at kunne hjælpe de kunder, der har brug for at handle, men ikke lige har mulighed for at komme forbi butikken.

Som butiksejer kan man selvfølgelig ikke lade være med at frygte, om den lange nedlukning af fysiske butikker vænner kunderne til at handle på andre måder, så de glemmer at komme tilbage.

”Vi bekymrer os selvfølgelig for, om mange fysiske butikker ender med at måtte dreje nøglen om på den anden side af alt det her.

Hvis mange butikslokaler ender med at stå tomme, og Strøget derfor bliver mindre attraktivt for kunderne at besøge”, fortæller Ann-Louise Christine Aasted.

Her på redaktionen kan vi kun opfordre til, at vi alle suser ud og støtter de mange fysiske butikker i hele Aarhus, når de på mandag får lov at slå dørene op igen, så vi kan hjælpe så mange som muligt med at overleve.

Du finder Luksusbaby her: Ryesgade 27, Aarhus.

Del artikel

Andre læser også