Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

6 stjerner til Teatret Svalegangen: I lort til halsen i ‘Ondskabens Ansigt’ 

Af Pernille Søborg
Foto: Teatret Svalegangen.
Foto: Teatret Svalegangen.

Der var blod, sved, lort og en halvnøgen mand på scenen, da Teatret Svalegangen, efter længere tids nedlukning, torsdag aften tog imod det længe ventede publikum til premieren på Ondskabens Ansigt.

Med sarkasme og en stor portion humor møder vi en totalt langt ude forestilling med nerve og fuld knald på få kvadratmeter.

Med enkle midler, et velskrevet stykke og skuespillere i en klasse for sig, der formår at komme ud over scenekanten, rammes publikum, der forarges, griner og krummer tæer.

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ind på scenen træder aftenens fortæller. Hun byder velkommen til det indledende talkshow om kapitalisme og henvender sig direkte til publikum.

To mænd iført jakkesæt marcherer ind på scenen og videre ind i elevatoren.

De fremstår nystrøgne i dyre jakkesæt. Den ene i blåt og med påklipsningsslips, den anden i gråt og med Armani-mappe lænket om hånden.

Med stolte skuldre og oprejst pande stiger de uvidende mod et hastemøde i et internationalt våbenfirma på 85. etage.

Firmaet befinder sig angiveligt i en krise og har brug for de hemmelige dokumenter i attachemappen.

6 stjerner til Teatret Svalegangen: I lort til halsen i 'Ondskabens Ansigt' 
Foto: Teatret Svalegangen.

Helvede bryder løs

Lyset flakker, musikkens volumen stiger og med et bump stopper elevatoren mellem 64. og 65. etage. De to mænd er fanget på 4 m2.

Nu starter et underholdende drama, hvor kapitalismens ansigter folder sig ud, og vi ser sandheden bag mændene.

Som tiden går skrælles det ene lag efter det andet af de to mænd, og de mærker afgrunden.

En magtkamp, en kamp om liv og død, et spinkelt håb og en overraskende afslutning følger. Det går ikke stille for sig.

6 stjerner til Teatret Svalegangen: I lort til halsen i 'Ondskabens Ansigt' 
Foto: Teatret Svalegangen.

Mere vil have mere

Det er den internationalt anerkendte dramatiker Nis-Momme Stockmann, der tidligere har skrevet ”Inga og Lutz” til Svalegangen, der står bag Ondskabens Ansigt.

Replikkerne er skarpe og underholdende. Forestillingen er bidende aktuel og rammer en tid, hvor penge, forbrug og vækst har overtaget.

Mere vil have mere. Ikke kun Britta Nielsen eller udbyttesagens bagmænd. Kapitalismen bor i os alle på godt og ondt. Vi higer efter at få det maksimale ud af livet.

Men hvornår er nok nok?

6 stjerner til Teatret Svalegangen: I lort til halsen i 'Ondskabens Ansigt' 
Foto: Teatret Svalegangen.

Enkel og effektiv scenografi

Scenen er opbygget som et klinisk kontordomicil med tre elevatorer, hvoraf den ene bliver omdrejningspunktet.

Det er enkelt og tager ikke fokus fra historien.

Effekten med elevatoren, der kører, mærkes helt ned i salen og baggrunden med skyline fra en storby eller stjernehimlen, fungerer optimalt.

Vi får en fornemmelse af friheden derude kontra fangenskabet.

Lyset og farverne starter blændende, kolde og grå. De blødere farver og afrundet lys tager over, jo tættere vi kommer på personernes indre.

Musikken og lydeffekter understøtter handlingen

I elevatoren spiller musik med marimbaband. Ganske autentisk.

Sange som “I will survive”, “Girls just wanna have fun” og “By the river of Babylon” understreger personernes sindstilstande og situationerne.

Musikkens illustration af, hvordan tiden går, mens de små scener skifter, fungerer godt.

6 stjerner til Teatret Svalegangen: I lort til halsen i 'Ondskabens Ansigt' 
Foto: Teatret Svalegangen.

Samspillet er sublimt

Nis-Momme Stockmann har skrevet forestillingen til Teatret Svalegangens to komiske talenter Anders Brink Madsen og Holger Østergaard. Det rammer han spot on.

Skuespillerne driver forestillingen fremad.

Samspillet mellem de to mænd er eminent, og de supplerer hinanden på bedste vis, mens de kæmper med sig selv og hinanden.

Overbevisende præstationer

Anders Brink Madsen er yderst overbevisende som den erfarne controller i det sorte jakkesæt.

Karakterens målrettethed og arrogance stråler ud af øjnene på Anders Brink Madsen, og sarkasmen, som karakteren skjuler sit sande jeg bag, illustrerer skuespilleren fornemt.

Holger Østergaard har et kropssprog, der kan gøre selv John Cleese i Fawlty Towers misundelig.

Iført det blå jakkesæt har karakteren ikke de store ambitioner. Med 5 år i firmaet arbejder han for at tjene sine penge og er mest optaget af det at være menneske.

Holger Østergaard udtrykker karakterens usikkerhed, frustration og forandring, så vi mærker det.

6 stjerner til Teatret Svalegangen: I lort til halsen i 'Ondskabens Ansigt' 
Foto: Teatret Svalegangen.

Nærvær og troværdighed

Kirstine Hedrup er stykkets fortæller – Stockmanns alter ego. Hun observerer, betragter og kommenterer på det, der foregår og kommer helt tæt på.

De lange monologer i starten og slutningen, formår hun at gøre lette og humoristiske med sit nærvær og gestik.

Samspillet med publikum virker naturligt, og hun er meget troværdig.

Vurdering

Teatret Svalegangen er teatret, der vil pirre, provokere og være brølende relevant.

Med Ondskabens Ansigt rammer de præcist dette og giver os en mavepuster af de store.

Historien er tankevækkende og evig aktuel. En stærk satire og unik komedie, hvor der reflekteres over kapitalismens bagside.

Konklusionerne må publikum selv klare. I salen høres små gisp, og vi griner af de sider i os selv, og i vores venner, som vi kan genkende.

6 stjerner for at brøle og få os til at reflektere over kapitalismen i en humoristisk og gennemført forestilling med skuespillere på toppen, skarpe replikker, velfungerende scenografi og en afslutning, der overrasker og simpelthen må ses.

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Sted: Teatret Svalegangen, Store Sal
Spilleperiode: 6. – 20. maj 2021
Varighed: Ca. 150 min. inkl. pause
Tid: Kl. 19.30. Lørdag: kl. 16
Pris: 225 kr. Studerende: 135 kr. Under 25 år: 65 kr.
Medvirkende: Anders Brink Madsen, Holger Østergaard, Kirstine Hedrup
Tekst: Nis-Momme Stockmann
Oversættelse: Kristian Erhardsen
Instruktion: Per Smedegaard
Scenografi: Lisbeth Burian
Scenemester: Jesper Folke
Lysdesign: Henrik Sloth
Lyddesign: Anton Bast
Videodesign: Troels Engelbrecht
Regissør: Naja Brimer
Instruktørassistent: Simone Mikkelsen
Produceret af Teatret Svalegangen.

Del artikel

Andre læser også