Drama ved højlys dag: 60-årig mand gik amok på Vesterbro Torv

Anklagemyndigheden ved Østjyllands Politi fremstiller mandag formiddag en 60-årig mand i grundlovsforhør ved Retten i Aarhus.
Han er sigtet for forsøg på besiddelse af skydevåben under særligt skærpende omstændigheder, da han søndag kl. 16.58 forsøgte at tage en pistol fra en politibetjent.
Det oplyser Østjyllands Politi.
Episoden fandt sted på Vesterbro Torv i det centrale Aarhus, hvor politiet var blevet tilkaldt af en buskontrollør, da den 60-årige mand ikke havde gyldig billet og efterfælgende nægtede at oplyse sit navn til kontrolløren.
Greb ud efter pistol
Den 60-årige oplyste efterfølgende et CPR-nummer på en anden borger, og ved politiets ankomst til stedet fortsatte han med ikke at ville samarbejde.
Manden fremstod psykisk uligevægtig og blev bedt om at forholde sig i ro og sætte sig på en bænk, hvilket han ikke adlød.
Læs også: Nye detaljer i sagen: 39-årig mand gik over for rødt og blev påkørt af Letbanen Da betjentene forsøgte at hjælpe ham ned på bænken gjorde han aktivt modstand, inden han greb ud efter en tjenestepistol, som sad i hylsteret hos den ene betjent.
Den 60-årige er sigtet for at have forsøgt at sætte sig i besiddelse af et skydevåben under særligt skærpende omstændigheder, da han deaktiverede første sikring i hylsteret og herefter forsøgte at hive skydevåbnet til sig – hvilket mislykkedes.
Han blev efterfølgende anholdt med den fornødne magt og ilagt håndjern søndag kl. 17.15.