Åbning udskudt igen: Letbanen til Grenaa forsinket i yderligere fire uger
Åbningen udskudt til sidst i april 2019
Letbanen mellem Grenaa og Aarhus åbner først i slutningen af april 2019. Det er fire uger senere end planlagt.
Udskydelsen skyldes en fejl, som er blevet opdaget under de såkaldte dynamiske testkørsler, der først er blevet foretaget nu som følge af den generelle forsinkelse i projektet.
“Det er vi naturligvis ærgerlige over. Ikke mindst fordi vi nok engang kommer til at skuffe en masse mennesker, der havde set frem til at bruge Letbanen mellem Grenaa og Aarhus sidst i marts, som vi meldte ud tidligere i år. Vi er klar over, at vi trækker langt mere end rimeligt på mange menneskers tålmodighed, og det beklager jeg meget. Vi har forsøgt at vinde tid andre steder i tidsplanen, men det er ikke lykkedes i tilstrækkeligt omfang. Derfor informerer vi nu om ændringerne i tidsplanen,” siger direktør Michael Borre i en pressemeddelelse fra Aarhus Letbane.
Fejlen ligger i det system interface, der bruges til at kontrollere bommene, mens letbanetogene holder på en station – det vil sige i kommunikationen mellem sikringsanlægget og bommene. I stedet for at blive nede, som de skal, gik bommene op, oplyser letbanen.
På grund af sikkerhedskrav kan man ikke nøjes med at rette fejlen i interface-softwaren. Der skal udføres nye tests forfra, så man er sikker på, at fejlen er rettet og teknikken også fungerer i praksis. Det tager tid, men er også med til at gøre banetrafik til den sikreste transportform næst efter luftfart, oplyser letbanen.
“Så selv om det er voldsomt frustrerende for alle, at åbningen af strækningen mellem Grenaa og Aarhus igen bliver forsinket, er det ikke udelukkende en dårlig nyhed. Det er netop tests og skrappe sikkerhedsregler, der sikrer, at vi får et sikkert og velfungerende letbanesystem, når det bliver godkendt,” siger direktør Michael Borre.
Godkendelsesarbejdet er baseret på de erfaringer, som man fik med godkendelsen af strækningen til Odder. Her var der ingen problemer med det tilsvarende interface, der kontrollerer bommene på den del af letbanestrækningen.
Midttrafik fortsætter kørslen med erstatningsbusser mellem Grenaa og Aarhus frem til strækningens åbning.