Ny driftsaftale på vej: Aarhus Airport står til at modtage millioner årligt

Aarhus Airport skal fremover kunne huse danske og udenlandske kampfly.
Med en ny driftsaftale vil Forsvarsministeriet nemlig gøre den østjyske lufthavn til en beredskabslufthavn i krise- og krigstid.
Det fremgår af et aktstykke, som forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) har sendt til Folketingets Finansudvalg – udvalget har dog endnu ikke besluttet, om aktstykket skal godkendes.
Det skriver Ritzau ifølge TV 2 Østjylland.
Den nye driftsaftale skal efter planen gælde fra 1. juli i år og helt frem til 2033.
Træder den i kraft, vil Aarhus Airport årligt modtage 11,3 millioner kroner.
“Formålet med aftalen er at sikre, at Forsvaret til enhver tid kan benytte Tirstrup Lufthavn (Aarhus Lufthavn) til start, landing og parkering med militære fly,” lyder det i aktstykket ifølge nyhedsbureauet Ritzau.
Læs også: Læk af fortrolige oplysninger: Kommunen melder lufthavnssag til politiet Forsvarsministeriet ejer i forvejen faciliteter ved Aarhus Airport.
Med den nye driftsaftale vil lufthavnen også kunne bruges til værtsnationsstøtte.