Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Fra AGF til Løvens Hule: Aarhus-dreng satser alt på plantebaseret solbrille

Af Freja Dumont

I aftenens afsnit af Løvens Hule tonede den aarhusianske solbrillevirksomhed James Ay frem på skærmen.

Virksomheden vil være kendt som et grønt alternativ til internationale masseproducenter.

Stifteren, den tidligere fodboldspiller Torben Holt, håber efter tre års iværksætteri på snart at få sin første rigtige løn udbetalt, efter aftenens deltagelse i Løvens Hule kastede en investering af sig.

Med håndlavede stilrene solbriller i plantebaseret materiale og tidsløst design vil det aarhusianske solbrillebrand James Ay fylde et grønt hul i et ellers tætpakket og mættet marked.

Få selskaber råder over næsten hele verdensmarkedet, men stifter Torben Holt mener, at det bæredygtige solbrilleunivers har sin berettigelse.

Fra AGF til Løvens Hule: Aarhus-dreng satser alt på plantebaseret solbrille

”James Ay skal ikke konkurrere mod de store masseproducenter, tværtimod. Vi laver solbriller til dem, der tager bevidste valg med udgangspunkt i kvalitet med omtanke for miljø og design,” siger Torben Holt, stifter af James Ay og fortsætter:

“Vi er ikke en del af fast fashion-industrien, hvor masseproduktion og brug og smid ud- kulturen stadig dominerer. Vi producerer solbriller af høj kvalitet i et tidsløst design med ideen om, at de kan værdsættes resten af din levetid – og gerne i flere generationer.”

Fik Christian Arnstedt med på solbrille-rejsen

James Ay har hovedsæde i Aarhus, hvor de til dagligt deler kontor med designbureauet og forretningspartneren BWD i lokaler, der før har huset et gammelt snedkerfirma i baggården i Klostergade.

Aarhusianeren vil med sit univers og fortællinger om forskellige menneskers vej til det gode liv inspirere andre til at følge solen – deraf ”Follow the sun”.

Torben Holt bad sammen med sin forretningspartner, Daniel Uggerhøj, om 250.000 kr. for 5 % af deres virksomhed iLøvens Hule. Iværksætterne kom derfra med en investering fra Christian Arnstedt på 300.000 for 15 %.

Fra AGF til Løvens Hule: Aarhus-dreng satser alt på plantebaseret solbrille

”Det er en kæmpe anerkendelse, at Christian Arnstedt investerer i James Ay og tror på os, når han af erfaring ved, hvor konkurrencepræget og monopoliseret solbrillemarkedet er,” siger Torben Holt.

Christian Arnstedt tror på, at James Ay rammer noget rigtigt med deres mission.

”James Ay har lavet et rigtig godt arbejde med at lave en unik identitet. De har lavet et gennemarbejdet produkt med bioacetat og gode materialevalg, og en klar brandhistorie.

Derudover har de et rigtig godt samarbejde med butikker i flere lande og har vist, de kan sælge. Det er nogle rigtige gode stiftere, som jeg glæder mig meget til rejsen med og til at udbrede deres mission i og udenfor Danmark,” siger ChristianArnstedt, som altså var den af løverne, der endte med at bide på.

Mod på nye internationale markeder

Foruden webshoppen på jamesay.dk, er der to steder i Aarhus og få fingrene i et par af de plantebaserede solbriller; hos St. Valentin i Guldsmedegade og Ilkjær i Volden.

Derudover er solbrillebrandet også at finde i andre lokalområder i Bytorvets Optik i Skødstrup og i Brillestudiet i Odder.

Investeringen og opmærksomheden fra Løvernes Hule har øget iværksætternes mål om at nå flere butikker og nye internationale markeder, fortæller salgschef i James Ay, Daniel Uggerhøj.

Fra AGF til Løvens Hule: Aarhus-dreng satser alt på plantebaseret solbrille

”Vi mærker klart, at James Ay har ramt et hul i markedet med vores univers og identitet. Folk har manglet en solbrille, der er mere end ”bare” en solbrille, men hvor der er tænkt over alle aspekter som design, bæredygtighed og universetomkring dem – og så til en rimelig pris,” siger Daniel Uggerhøj, der fortsætter:

”Inden årets udgang har vi et mål om at være i 150-200 butikker, på fem nye markeder og at fem-seks doble vores omsætning.

Vi går efter organisk vækst, men James Ay skal ikke kunne købes på hvert et gadehjørne. Vi vælger vores samarbejdspartnere med omhu, og de skal vægte brandværdi, kvalitet og design højt. Vi skal ikke være hos dem, der holder udsalg hver måned.” Fra AGF til Løvens Hule: Aarhus-dreng satser alt på plantebaseret solbrille

I løbet af James Ay’s levetid på knapt to år, er der kommet 80 forhandlere til. Efter to år uden reel løn til stifteren og en turbulent start, er der mere ro i maven hos Torben Holt.

”Jeg havde en hård start, idet solbriller var nyt for mig, og jeg startede virksomheden på den anden side af jorden, mens jeg var på rejse i Australien.

Når jeg ser tilbage, så må jeg erkende, at jeg ikke ligefrem havde gjort det nemt for mig selv, men jeg tror ikke, det er urealistisk, at vi indenfor få år er et anerkendt og reelt grønt alternativ til de store verdensomspændende mærker,” siger Torben Holt.

Del artikel

Andre læser også