Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Netop meldt ud: Aarhus får 56 nye elbusser

Af Jonathan Sten Drivsholm
Designmæssigt ligner de nye Solaris elbusser, de elbusser som AarBus fik leveret i 2022 fra samme leverandør, og som ses på billedet. De nye elbusser har dog elektroniske sidespejle, hvilket giver bedre udsyn og større sikkerhed. Foto: AarBus
Designmæssigt ligner de nye Solaris elbusser, de elbusser som AarBus fik leveret i 2022 fra samme leverandør, og som ses på billedet. De nye elbusser har dog elektroniske sidespejle, hvilket giver bedre udsyn og større sikkerhed. Foto: AarBus

Der kommer snart til at køre mange flere elbusser på de aarhusianske veje.

Busselskabet AarBus har nemlig lige foretaget det største indkøb af ledbusser på el i Danmark.

Byens 62 elbusser får dermed selskab af 56 nye elbusser.

Det betyder, at dieselforbruget reduceres med over 2 mio. liter diesel om året, skriver Aarhus Kommune i en pressemeddelelse.

Gør en stor forskel

Med indkøbet tager Aarhus et vigtigt skridt mod målet om CO2-neutrale bybusser i 2027.

”At vi næsten fordobler antallet af elbusser betyder, at næsten 80 pct. af vores driftsbusser kommer til at køre på el. Den helt åbenlyse fordel er selvfølgelig, at de larmer og oser mindre.

Men det, man ikke kan se, er, at det også kommer til at betyde en stor forskel på vores CO2- udledning og dieselforbrug.

Derfor er det et vigtigt skridt i den rigtige retning, der tilbyder aarhusianerne en grønnere måde at transportere sig rundt i kommunen,” lyder det fra Nicolaj Bang, der rådmand for Teknik og Miljø.

Reducerer dieselforbrug kraftigt

En bus bruger i gennemsnit 36.800 liter diesel.

Med de 56 nye elbusser vil Aarhus Kommune årligt reducere dieselforbruget med 2.060.800 liter.

Hos Midttrafik glæder bestyrelsesformand Steen Vindum sig over at kunne tilbyde aarhusianerne endnu mere grøn transport end de nuværende 62 elbusser og Letbanen, der også kører på el.

Fakta om de nye elbusser

  • Der er indkøbt i alt 56 elbusser. De slutter sig til de 62 nuværende elbusser. Dermed vil 118 af Aarhus’ i alt 149 driftsbusser være elbusser i 2025. Derudover er der 41 reservebusser.
  • De 56 elbusser bliver leveret i to omgange. 31 af busserne leveres i løbet af august og september 2024 og de resterende 25 busser i løbet af august og september 2025.
  • Busserne har en væsentlig længere rækkevidde end tidligere indkøbte elbusser, og det forventes, at de kan køre et helt driftsdøgn på en enkelt opladning, som finder sted på AarBus’ anlæg om natten.
  • Busserne er 18-meter busser af mærket Solaris og har 47 faste siddepladser, hvoraf de 39 vender fremad. Dertil kommer 3 klapsæder og 88 ståpladser
  • Busserne er meget støjsvage og udleder ikke røg og partikler med udstødningen.
  • Busserne har god tilgængelighed med lav indstigning, stort flexareal og elektriske kørestolsramper.
  • Busserne har elektroniske sidespejle, hvilket giver bedre udsyn og større sikkerhed
  • Aarhus Kommune har et mål om, at driftsbusser skal være CO2 neutrale i 2027, mens reservebusserne skal være CO2 neutrale i 2030.

”Kollektiv trafik er en del af løsningen for et bedre klima. Jo flere elbusser vi får på gaden, jo lettere bliver det for kunderne at vælge en grøn og CO2-fri transportform.

Tæt på en fordobling af elbusserne i Aarhus betyder, at kunderne kan stå på en elbus tre ud af fire gange. Det ved vi, at de sætter pris på. Både på grund af klima og komfort,” lyder det fra Midttrafiks bestyrelsesformand Steen Vindum.

Kører længere på en opladning

Aarhusianerne kan også se frem til en bedre køreoplevelse. Det larmer væsentlig mindre inde i bussen, 39 ud af 47 siddepladser vender fremad, og busserne kommer med et stort flexareal.

Samtidig er de nye busser nemt tilgængelige med mulighed for lav indstigning og elektriske kørestolsramper.

Direktør hos AarBus, Hans Jørgen Østergaard, peger på, at elbusserne vil spille en væsentlig rolle i en driftssikker kollektiv trafik.

”Vi glæder os over, at de nye busser kører væsentlig længere på en opladning end de elbusser, vi tidligere har fået leveret.

De nye busser skal kun oplades en enkelt gang i driftsdøgnet, og det har stor betydning i forhold til at få driften til at hænge sammen,” siger Hans Jørgen Østergaard afsluttende.

Del artikel

Andre læser også