Har mistet loyal fan: Aarhus Fremad tager stort skridt i kampen mod misbrug

“Alle skal dø – Nietzsche havde ret”.
Sådan lyder det i en af de famøse slagsange på Riisvangen, men står det til Aarhus Fremads ledelse og fans, bør årsagen aldrig være alkohol.
Bag kulisserne på stadion kæmper nogle fans med alkoholproblemer, som kan være svære at tale om.
Det tager Aarhus Fremad nu konsekvensen af og forsøger at gøre det lettere for fans at åbne en samtale om alkohol og alkoholproblemer. Klubben indgår derfor et samarbejde med Alkohol & Samfund.
Som en del af indsatsen samarbejder klubben med Alkolinjen, der tilbyder anonym og gratis rådgivning til personer med alkoholproblemer og deres pårørende.
Målet er at gøre det lettere at tage snakken – med sig selv, sin familie eller sin fodboldven. Det skriver Aarhus Fremad i en pressemeddelelse.
“Vi vil gerne tage et ansvar i en fodboldkultur, hvor øl ofte er en naturlig del af fællesskabet.
Alle skal kunne nyde en øl eller en sodavand og se god fodbold på Riisvangen, og vi er gået fra at være 300 tilskuere til en hjemmekamp på Riisvangen til nu op mod 3.000 tilskuere.
Når fællesskabet vokser, har vi som klub et endnu større ansvar for at skabe rammer, hvor alle kan føle sig trygge og få støtte, hvis de har brug for det,” siger Jesper Blicher Dahl, direktør i Aarhus Fremad.
Sætter sit præg på hjemmekamp
Initiativet får et særligt udtryk ved hjemmekampen mod Esbjerg den 25. oktober 2025 på Riisvangen Stadion.
Her vil spillerne have et stort banner med ved indmarch og bære spillertrøjer med Alkolinjens logo og telefonnummer 80 200 500 på.
Stadions bander vil være prydet med reklamer, som også vil vise vejen til hjælp og rådgivning.
Fra speakerboksen sættes der også fokus på mulighederne for støtte – både via Alkolinjen og Rusmiddelcenter Aarhus, der tilbyder gratis, anonym hjælp til alle aarhusianere med alkoholproblemer. Begge parter er også til stede på stadion denne kampdag.
Læs også: Rødder i byens natur: AGF løfter sløret for ny spillertrøje Repræsentant for Aarhus Fremad-fans, Jon Thomsen, udtaler:
“Før i tiden kendte vi alle hinanden og vidste, hvad folk gik og bøvlede med. Sådan er det ikke længere.
Vi har oplevet at miste en af vores mest loyale medfans på grund af alkohol, og det har berørt os alle sammen dybt.
Derfor er det vigtigt at holde fast i fællesskab, samhørighed og støtte – det som Aarhus Fremad altid har stået for.”
Læs også: Nyt album på vej: Tobias Rahim donerer million til vigtigt formål “Stærkt og modigt” at tale om
Målet er klart for Aarhus Fremad, som sammen med Alkohol & Samfund vil være med til at skabe en mere bæredygtig alkoholkultur i dansk fodboldkultur, hvor færre tager skade – og flere tager snakken om alkohol.
Alkolinjens leder glæder sig over samarbejdet.
“Når Aarhus Fremad bruger deres stemme til at sætte fokus på et ellers svært emne, har det stor betydning.
Når fodboldverdenen – som samler tusindvis af danskere hver uge – tager dialogen, kan det rykke noget i kulturen.
Vi håber, at det kan smitte andre klubber til at vise, at alkoholproblemer kan ramme alle – og at det er stærkt og modigt at tale om det,” siger Bjarne Stenger Elholm, leder af Alkolinjen.