Flere angreb i weekenden: Aarhus Kommune advarer om aggressiv hvepseart

De har været en pestilens på terrassen hele sommeren, men selvom efteråret er begyndt at melde sin ankomst, volder hvepse stadig problemer.
Lige for tiden er det dog en større udgave, der er på spil.
Aarhus Kommune har på det seneste fået flere meldinger om angreb fra hvepsearten stor gedehams, der kan blive op til 3,5 centimeter lang.
Det meddeler kommunen på Facebook.
“Efter en relativt lang og varm sommer er gedehamsene nu arbejds- og hjemløse og derfor forholdsvis aggressive.
Særligt ved Ballehage har der været flere angreb i løbet af weekenden, så vær opmærksom, hvis du færdes i området,” lyder det.
Farlig for allergikere
Advarslen kommer i kølvandet på TV 2 Østjyllands historie om Marianne Voldstedlund fra Højbjerg, der måtte indlægges i tre dage på intensiv efter at være blevet angrebet af en hveps i skoven ved Ballehage.
Det formodes at være en stor gedehams, der gik uprovokeret til angreb på hende.
Stor gedehams er en hjemmehørende art i Danmark. Ifølge Miljøstyrelsen er den normalt kun aggressiv, hvis den bliver provokeret, eller hvis boet bliver truet.
Hvis gedehamsen stikker, er giften farlig for allergikere.
Du kan kende den store gedehams på dens røde hoved, rødlige antenner og ben. Den har rødgule vinger og en gul bagkrop med brune eller sorte led-adskillelser.
Læs også: Helvede er løs: Derfor vrimler det med hvepse lige nu Ryg og bagkrop har en mørkebrun og rødbrun behåring, og gedehamsen måler ca. 1,8 – 3,5 cm i længden.