Nu er der grønt lys: Busbilletter til 15 kroner testes i Aarhus

Billigere busbilletter var et varmt emne i efterårets valgkamp – og nu kommer de endelig.
Kommunen vil nemlig teste billetter til 15 kroner på linjerne 11, 14 og 17, der har endestationer i oplandsbyerne Harlev, Sabro, Solbjerg og Studstrup.
Nu er forsøget vedtaget af Midttrafiks bestyrelse. Det meddeler Aarhus Kommune her til eftermiddag:
“Bor du langs ruterne 11, 14 og 17, kan du inden længe rejse til 15 kroner. Midttrafik har lige givet grønt lys til at sætte et forsøg på de tre linjer i gang – sandsynligvis i løbet af marts.”
Tidligere har rådmand for Teknik og Miljø, Nicolaj Bang, udtalt følgende om forsøget:
”Der kan ikke herske nogen som helst tvivl om, at det skal være billigere at bruge den kollektive transport. Nu starter vi et sted for at komme hurtigt i gang.
Det er vigtigt for mig, at vi prioriterer nogle af de linjer, som betjener beboere i oplandsbyerne.
Erfaringerne fra forsøget skal bruges til det videre arbejde med at sænke priserne på hele busnettet og i letbanen.”
Forventer nye priser i marts
Rådmanden foreslår, at 15-kroners-billetterne gælder alle ugens dage og hele døgnet.
For en voksen, der rejser med enten rejsekort eller henter en almindelig billet, koster de nye billetter ca. en tredjedel af, hvad samme tur fra de konkrete oplandsbyer koster ind til midtbyen i dag.

Forventningen er, at prisen kan sættes ned i løbet af marts.
Vil udbrede til hele kommunen
Et bredt flertal af Aarhus Byråd er allerede enige om, at priserne generelt skal ned i den kollektive transport.
Parallelt med det kommende forsøg forbereder Teknik og Miljø sammen med Midttrafik derfor de beregninger og analyser, som skal bruges til, at byrådet kan træffe en endelig beslutning og implementere 15-kronersbilletter i hele Aarhus Kommune.
Fakta om forsøget
- De nye 15-kronersbilletter vil kunne hentes fra hvilket som helst sted på ruten på linjerne 11, 14 og 17. For en rejse på 4 zoner er besparelsen op til 31 kroner. For en kortere rejse på 2 zoner er besparelsen op til 11 kroner.
- Linjerne dækker bl.a. følgende områder i Aarhus Kommune: Harlev, Årslev, Brabrand, Åbyhøj, Viby, Stavtrup, Ormslev, Sabro, Tilst, Aarhus V, Hasle, Grøfthøj, Studstrup, Skæring, Egå, Risskov, Trøjborg, Holme, Tranbjerg, Solbjerg m.fl. Alle tre linjer kører gennem Aarhus Midtby på sin rute.
- Man henter billetten via appen Rejsebillet, hvor Midttrafik opretter en ny specialbillet til 15 kroner.
- Billetten kan bruges i alle tre buslinjer, også til skift mellem de tre. Skifter man derimod til en anden linje eller letbanen undervejs, kræver det en ny billet til den del af rejsen.
- Forsøget med 15-kronersbilletter er besluttet med budgetaftalen for 2026
Kilde: Teknik og Miljø
”Forventningen og målet er, at de lavere priser vil betyde flere passagerer i både bus og letbane.
Så vores arbejde går ud på at afdække, hvad det f.eks. vil kræve af flere busser, depoter og fremtidig økonomi, så vi bliver gearet til at imødekomme en større efterspørgsel,” siger Simon Wind, der er projektchef for kollektiv transport i Teknik og Miljø