Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Aarhus Teater: Vi er til “Audition” og ser bagsiden af medaljen

Af Freja Dumont

I “Audition”, der spiller på Aarhus Teater, kommer vi ind i filmens hemmelige univers fra den første casting til det final-cut med dilemmaer og paradokser. Undervejs live-instrueres der, og publikum er medspillere. I den fængende og grænseoverskridende forestilling, føler vi os ramt og medskyldige. Skuespillerne er overbevisende i deres karakterer, og instruktør, Sargun Oshana, sørger for en tankevækkende og anderledes forestilling – igen.

 

Aarhus Teater: Vi er til “Audition” og ser bagsiden af medaljen

 

Fra det øjeblik vi træder ind i rummet, er forestillingen i gang. Med et fast håndtryk tager instruktør Sargun Oshana imod publikum. Skuespillerne tager over. Hilser, smiler og får publikum på plads, mens der udveksles et par ord. Det er meget uformelt og nærværende. Oshana præsenterer forestillingen som et eksperiment. Gennem et åbent værk udvikler forestillingen sig forskelligt fra aften til aften.

 

Bag om drømmen

I “Audition” følger vi den unge pige, Alice, der drømmer om hovedrollen som Laila Hansen og skal til casting. Her møder hun instruktøren Henry Kant, (Anders Baggesen), og casteren Birgitte (Mette Døssing), der har været i branchen i flere år. Alice drives af berømmelse, møder udfordringer, konkurrenter og forvilder sig ind i en verden, hvor hun mister sig selv, og oplever bedrag, overgreb og at folk ikke er, hvad de udgiver sig for.

 

Film som virkemiddel

Det er et intimt set-up. Et råt og ufærdigt univers, hvor vi befinder os midt i en prøvesituation. Publikum er helt tæt på og agerer unge piger, der går til casting, filmfolk til læseprøve og film-crew. Rummet er konstant foranderligt, og alle kan se hinanden. Tre skærme afgrænser scenegulvet og backstage. På skærmene vises flere sekvenser, som Oshana filmer. Derigennem får vi flere perspektiver og vinkler.

Aarhus Teater: Vi er til “Audition” og ser bagsiden af medaljen

Vi læser Alices´ snapchat og får nærbilleder af ansigterne. Et virkemiddel, der hiver os med helt ind i skuespillernes hoveder, og hvor vi samtidig selv vælger, om vi vil se det indefra eller udefra.

 

Virkelighed eller fiktion?

Instruktør Sargun Oshana live-instruerer undervejs skuespillerne eller stopper forestillingen for at tage en scene om. Det er fascinerende at have den oprindelige instruktør på scenen sammen med forestillinges instruktør. Der opereres med to planer, og der leges med virkeligheden, når fakta og fiktion blandes. Vi bliver her mindet om, at skuespillerne er skuespillere, og vi er publikum.


Skuespillerne var i topform

Skuespillerne gør det fremragende både som sig selv og i deres karakterer. Hovedrollen, der spilles af Anne Plauborg, brænder igennem. På overbevisende måde viser hun den forvandling, Alice kommer igennem. I starten som den usikre, sarte og naive unge pige til den selvsikre, der er villig til at gå langt for drømmerollen. Hun er oprigtig og skræmmende. Med eminent mimik fanger hun publikum, hvilket understøttes af kameraets nærbilleder.

 

Anders Baggesen spiller den dominerende og magthungrende instruktør Henry Kant. Jeg er vild med hans præstation. Han er en overbevisende, manipulerende og hensynsløs tyran, der drives af egen berømmelse og  skaber ubehag og frygt. Baggesen kan sit håndværk, og den genkendelige karakter skaber grin i salen.

 

Aarhus Teater: Vi er til “Audition” og ser bagsiden af medaljen

 

Alices´ konkurrent i stykket er Kate spillet af Luise Skov. De kæmper om hovedrollen, og mens Plauborg spiller naiv og usikker, træder Skov selvsikkert ind i rummet med kindkys til instruktøren. Kates rygrad og skuffelse fremviser Luise Skov, så rollen bliver interessant.


Vurdering

“Audition” er en vellykket, skræmmende og fængende forestilling, der ved hjælp af enkle virkemidler skaber et anderledes teaterrum. Teksten er skarp, vittig og underholdende, og man kan ikke andet end at lade sig rive med.

 

Undervejs skabes der lettere forvirring mellem opfattelsen af virkelighed og fiktion. Det gør bare forestillingen mere interessant. Men de gængse teaterkonventioner udfordres.

 

Afslutningsvis er der ikke de store klapsalver, som stykket egentlig fortjener. Instruktøren er ikke færdig med stykket, beder publikum om ikke at klappe og giver i stedet sin mening om skuespillernes præstationer. Det virker både godt og skidt.

 

“Audition” efterlader sig flere spørgsmål. Ikke mindst hvor langt vi vil gå i kunstens navn, og hvordan vil vi reagere i sådan en situation. Forestillingen sørger både for latter og alvor. 5 stjerner for en spændende forestilling, hvor der er tid til eftertanke. Den skal simpelthen opleves!

 

Aarhus Teater: Vi er til “Audition” og ser bagsiden af medaljen

 

Spilledato: 12. apr til 11. maj

Priser: Mandag til lørdag: 95 kroner.

Varighed: 1 time og 55 min.

 

Af Jenny Lund Madsen

Iscenesættelse: Sargun Oshana

Scenografi: David Gehrt

Lysdesign: Kim Glud

Medvirkende: Anne Plauborg, Mette Døssing, Luise Skov, Anders Baggesen, Mathias Skov Rahbæk

 

Del artikel

Andre læser også