Nyhedsbrev

Artikler med:

Nyeste artikler

Inspireret af Aarhus: Emil og Oskar lancerer solbrillebrand

Af Marie-Louise Kjær
Oskar Karlsson (tv.) og Emil Harmuth Andersen
Oskar Karlsson (tv.) og Emil Harmuth Andersen

Marselis og Latiner. Navne, de fleste aarhusianere forbinder med bydele, men det er nu også navnene på solbrillemodeller fra et nyt brand, der er skabt af et par lokale drenge fra Aarhus med inspiration fra og kærlighed til netop Aarhus.

Anatolí, hedder det.

Emil Harmuth Andersen og Oskar Karlsson står bag, og de lancerer fredag officielt deres solbrillebrand, Anatolì hos tøjbutikken ST Valentin på Guldsmedegade 23.

For bare halvanden måned siden landede solbrillerne i udvalgte butikker.

“Så det er gået relativt stærkt,” siger Oskar Karlsson.

“Fra de første idéer, tegninger og 3D-print i marts sidste år til vores officielle lancering for halvanden måneds tid siden er der gået knapt et år, siden vi fik idéen,” supplerer Emil Harmuth.

Langt fra Løvens Hule

Oskar Karlsson på 24 og Emil Harmuth på 25 mødte hinanden på designteknologuddannelsen i Herning i 2022, hvor de begge havde entrepeneurskabsvalgfag. Hurtigt viste det sig, at de to arbejdede godt sammen.

“Emil og jeg havde samme tilgang til entrepenurship. Vi er ikke de fødte iværksættere. Vi starter ikke noget op bare for at starte noget op – vi er ikke særlig Løvens Hule-agtige,” siger Oscar.

“Vi er desuden gode til forskellige ting og supplerer hinanden godt,” tilføjer Emil.

Begge studerer stadig, Emil Purchasing Management og Oskar Branding og Marketing.

Solbrilledesignet er inspireret af Aarhus – byen, de begge har dybe rødder i. Det ses i designet.

“Latiner er smallere i brillen, der er mere fart på – og Marselis har mere organiske former og er mere idyllisk i sit udtryk,” forklarer duoen.

Historiefortællingen er vigtig for de to. Der skal være mening bag tingene.

Adspurgt, om der kommer en Trøjborg- eller Højbjergbrille, vil de ikke afvise noget. Der er ingen plan om systematisk at opkalde en model efter alle bydelene, ikke for enhver pris.

Der skal være en pointe, en mening bag, en historie.

Navnet Anatolì er heller ikke en tilfældighed.

“Vi satte os ned og kiggede på ord, der kunne have relation til der, vi kommer fra. Navnet Anatolì er flertydigt. På græsk og latin betyder det solopgang, en ny begyndelse, øst. Vi kommer fra østjylland, solen stiger op i øst. Det passede bare,” siger Emil.

Emil og Oskar håber at udvide udenfor landets grænser, men har planer om at holde godt fast i den oprindelige version med en stærk, lokal forankring.

“Vi vil altid være Aarhus-baserede.”

Hårdt arbejde, men det skal være sjovt

Studie, praktik og deltidsjob fylder en del hos dem begge, og så solbrilleeventyret oveni.

“Det har været den hårdeste periode i vores liv. Studielivet har været stille og roligt. Vi følte, vi havde ekstra tid til det her, og det går da også, men det er hektisk.”

Både Emil og Oskar er for øjeblikket i fuldtidspraktik i forbindelse med deres studier, de arbejder begge deltid oveni, så der er ikke mange timer tilbage af et døgn til Anatolì.

De vurderer begge, at solbrillebrandet tager 15-20 af deres timer på en uge, og de tør ikke begynde at regne sammen, hvad summen af en arbejds- og studieuge løber op på.

“Det vigtigste er, at det er sjovt, og det er det. Sjovt og lærerigt – og fedt at prøve de ting, man har lært på skolebænken, af i praksis,” siger Oskar.

Forude venter eksamen inden sommerferien, og til efteråret skal de hver især skrive bacheloropgave. Hvad der herefter skal ske, har de ikke lagt sig fast på.

“Vi vil vildt gerne arbejde fuldtid med Anatolì, men vi skal jo også betale husleje. Hvis nogen vil komme og betale os en månedsløn for at hellige os brandet, siger vi da ikke nej,” griner de.

“Vi er jo en startup, og likviditeten er ikke i den høje ende, så vi har benyttet os meget af vores netværk hele vejen igennem.”

Kvalitet og lang levetid

Solbrillerne koster 1200 kroner, og ifølge Emil og Oskar får du ikke så høj kvalitet til den pris andre steder. Og brillerne kan holde i mange år.

“Altså, hvis du virkelig vil, kan du selvfølgelig godt knække vores solbriller, men de er mere hårdføre og holdbare end dem af plastik. Hvis de kommer lidt ud af form, vil du kunne varme dem op og forsigtigt forme dem tilbage igen. Her vil plastik bare knække,” forklarer Emil.

Til stellet bruges acetat fra Mazzucchelli, en italiensk familievirksomhed med over 175 års erfaring, og hængsler fra tyske OBE, som har specialiseret sig i netop det siden 1910.

Linserne er Carl Zeiss CR39-linser – tyske kvalitetsglas med UVA 400-beskyttelse, ridsefast overflade og et gradueret farveskift.

“Alle vores solbriller er designet i Aarhus og håndlavet med fokus på alle detaljer. Det er det craftmanship, vi gerne vil stå for,” siger Oskar.

Har man lyst til at se og prøve giraffen, er det altså bare at møde op på Guldsmedegade i morgen. 

Emil og Oskar håber på et flot fremmøde. Vejret ser ud til at være med dem, DJ’en er booket, og der er gratis øl og sodavand til gæsterne.

“Alle skal være velkomne til at kigge forbi til en snak og en øl og nogle timers hygge. Der er ingen købetvang eller -pres, vi skal bare have en hyggelig eftermiddag,” slutter Emil og Oskar.

Anatolì Eyewear

Lanceringsfest fredag d.20. kl 16-18 hos ST Valentin, Guldsmedegade 23

Forhandles hos WO’CLE og ST Valentin i Aarhus

Se mere på Anatolìs Instagram og hjemmeside

Del artikel


 


 


 


 


Udvalgte artikler

 


 


 


Mest læste historier i dag