AGF med i nyt kulturpas: Unge får gratis entré til Ceres Park Vejlby

Over 50.000 danske unge mellem 15-24 år står i dag udenfor både uddannelse, beskæftigelse og de fællesskaber, der ellers kan skabe retning, trivsel og bedre muligheder i livet.
Men det skal det nye Kulturpas ændre på.
Passet giver udsatte unge bedre forudsætninger for at blive en del af kultur-, forenings- og idrætsfællesskaber.
Nu har AGF tilsluttet sig ordningen, som såkaldt Kulturpas-aktør.
Det betyder, at unge fra målgruppen, der får digitalt kulturpas, kan bruge det til at komme til fodbold på Ceres Park Vejlby til kampe i både A-Liga og 3F Superligaen.
Det skriver AGF i en pressemeddelelse.
“Helt i tråd med vores indsats på uddannelses- og beskæftigelsesområdet for unge mennesker, har vi også ønsket at blive en del af Kulturpasset.
Det giver flere unge muligheder for at opleve fællesskabet og blive en del af oplevelsen og sammenholdet omkring AGF,” siger Sine Hausner, der er ansvarlig for bæredygtighed i AGF.
Læs også: Nu er det aktiveret: Nyt kulturpas giver gratis adgang til oplevelser i hele Danmark Får 1.000 kr. til oplevelser
Kulturpasset løber indtil videre som et forsøg fra sommeren 2025 til udgangen af 2026.
Her kan unge i målgruppen få tildelt et digitalt betalingskort med 1.000 kr. om året, som kan bruges på for eksempel sport, kreative workshops, koncerter, kontingenter i foreninger og andre kultur- og idrætstilbud .
Fakta om kulturpasset
Der er afsat i alt 140 mio. kr. i 2024-2026 til forsøget med kulturpas, som regeringen og SF, Ø, RV og ALT den 20. november 2024 indgik aftale om udmøntningen af.
Målgruppen omfatter de ca. 43.000 unge, der hverken har en ungdomsuddannelse, er i over 18 timers beskæftigelse eller er i gang med en uddannelse. Dertil omfatter forsøg med kulturpas også de cirka 9.000 unge, der er i gang med en forberedende grunduddannelse (FGU).
Der er nedsat et nationalt partnerskab for kulturpas, der har til formål at sikre, at flest mulige unge i målgruppen får adgang til kultur-, forenings- og idrætslivet med kulturpasset. Partnerskabet ledes af Dansk Kulturliv og Danmarks Idrætsforbund (DIF) og skal konkret identificere de unge, uddele kulturpasset og understøtte, at de bruger det. De unge med et kulturpas kan bruge 1.000 kr. årligt i 2025 og 2026, det vil sige 2000 kroner i alt, på fælleskabsskabende kultur-, forenings- og idrætsaktiviteter, som er godkendt til kulturpasset.
Kilde: Slots- og Kulturstyrelsen
Danmarks Idrætsforbund og Dansk Kulturliv står i spidsen for Det Nationale Partnerskab for kulturpas, der skal bidrage til at identificere målgruppen, få de unge til at bruge kulturpas samt gennemføre fællesskabsskabende kultur-, forenings- og idrætsaktiviteter.
Sammen med kommuner, FGU-skoler, organisationer og lokale aktører skal partnerskabet sikre, at unge ikke kun får adgang til et kulturpas – men også til de fællesskaber og oplevelser, der kan gøre en reel forskel i deres liv.