Nyhedsbrev

Artikler med:

Nyeste artikler

Øje for æstetik og god mad: Amanda har åbnet nyt spisested i Aarhus

Livlige Jægergårdsgade på Frederiksbjerg er blevet et hyggeligt spisested rigere.

Manda Eatery er netop åbnet, og bag spisestedet står 28-årige Amanda Margrethe Christensen, der efter flere år i reklame- og foodstylingbranchen har taget springet og åbnet sit eget ‘spiseri’ i Aarhus.

Stedet indkapsler Amandas passion for mad, æstetik og gode oplevelser, og du kan både få morgenmad, frokost, sødt, snacks, øl, vin, kaffe og alt der imellem.

Øje for æstetik og god mad: Amanda har åbnet nyt spisested i Aarhus

“Jeg har aldrig haft en café før, men det har altid været en stor drøm. Som foodstylist i reklamefilmbranchen har jeg udelukkende skulle fokusere på det visuelle og ikke det smagsmæssige – men nu glæder jeg mig til forene begge elementer.

Man spiser også med øjnene, og jeg forsøger at vække alle sanserne med mine serveringer. Æstetik og rare omgivelser betyder ligeså meget, som maden gør.

Og så er servicen helt klart en vigtig faktor. Manda er mit kælenavn, og åbningen af Manda Eatery er et meget personligt projekt. Derfor er det også vigtigt for mig at være en god værtinde, så alle føler sig velkomne, når de kommer her,” siger Amanda.

Nytænkende retter på menuen

Amandas vision med Manda Eatery er, at spiseriet skal placere sig et sted i mellem den klassiske kaffebar og brunchcafé.

“I stedet for boller med ost og scrambled eggs, har jeg udvalgt nogle mere nytænkende retter,” fortæller Amanda, der igennem mange år har udviklet på menukortet i en note på sin telefon.

En af signaturretterne er Turkish Eggs, som er inspireret af en rejse, Amanda var på for år tilbage.

“Jeg har i mange år haft en Pinterest-mappe med navnet ‘Cafédrømme’, hvor jeg har samlet inspiration. Opskriften på Turkish Eggs har altid ligger deri, så den skulle bare med på menuen.

Retten består af græsk yoghurt, smilende æg, crispy chiliolie, dild og surdejsbrød, og den er perfekt som comfort food med den kolde, syrlige yoghurt mod det lune bløde æg,” fortæller hun.

Den populære “BMO” er også skiftet ud, og i stedet byder spiseriet på surdejsfranskbrød med ost – helt enkelt fordi Amanda elsker franskbrød, og det skulle bare være en del af menuen.

Menukortet skifter med sæsonen, og alle råvarer er så vidt som muligt danske og økologiske.

En helhedsoplevelse

Amanda har skabt en sted, der er langt mere end det, man ser på tallerkenen. Et besøg på spiseriet skal gerne være en helhedsoplevelse, og der er tænkt over hver en detalje; lige fra lys og lyd til atmosfære og inventar.

Hun har brugt sin erfaring fra reklamebranchen og ved præcis, hvad der skal til, for at maden tager sig godt ud.

“Alle pærer i lamperne kan justeres, og i løbet af dagen dæmpes belysningen. Playlisten ændrer sig også som dagen skrider frem, og det har betydet meget at få alle de små detaljer til at passe sammen,” forklarer hun.

Øje for æstetik og god mad: Amanda har åbnet nyt spisested i Aarhus

Manda Eatery er ikke kun Amandas projekt. Hendes søster, Johanne, er også en vigtig del af driften, og hun hjælper til, at Amandas mange idéer og koncepter også fungerer i praksis.

Derudover har hendes kæreste, bror og forældre hjulpet til med de praktiske ting, og generelt er caféen blevet skabt i et nært samarbejde med hendes netværk.

“Det har vitterligt krævet blod, sved og tårer at blive klar til åbningen, og der er opstået mange forhindringer undervejs.

Øje for æstetik og god mad: Amanda har åbnet nyt spisested i Aarhus

Men sådan er det, når man går efter sine drømme – og det gør jeg virkelig nu,” siger Amanada, som håber, hun kan skabe et sted, hvor folk sænker skuldrene over en god kop kaffe eller en veltilberedt ret, mens de falder i snak med deres sidemakker eller fordyber sig i en bog.

Da vi er på besøg en tirsdag formiddag vidner de mange gæster da også om, at aarhusianerne allerede har taget stedet til sig.

Du kan besøge Manda Eatery på Jægergårdsgade 57 tirsdag til torsdag kl. 09-18, fredag og lørdag kl. 09-19 og søndag kl. 09-15.

Følg med for nyheder på Manda Eaterys Instagram her.

Del artikel


Korte videoer

Mest læste historier i dag




 


 


 


 


Udvalgte artikler

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Tilladelse til politiske reklamer

For at støtte den demokratiske samtale, vil vi gerne spørge om din tilladelse til at vise dig politiske reklamer på denne hjemmeside.

Du vil altid kunne se, hvem der er afsender af reklamen, og hvorfor du ser den. Vi anvender aldrig følsomme oplysninger som din politiske overbevisning til at målrette reklamer.

På alle reklamer kan du finde kampagne id, som du kan bruge til at finde al info på om kampagnen på https://politiskreklame.dk/

Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage.