Anmeldelse: Aarhus Festuge skudt i gang med god musik og tåkrummende monologer
Torsdag aften blev Aarhus Festuge traditionen tro indledt med den Uofficielle åbning. Med afsæt i FN’s 17 verdensmål blev det et underholdende og oplysende, men dog svingende, åbningsshow i Tivoli Friheden.
Festglade mennesker stimlede sammen for at opleve en aften fyldt med musikalske fornøjelser, der dog blev en underlig blanding af kunst, som var svær at se en sammenhæng i. Måske var det heller ikke meningen?
De seneste års åbninger på Frederiks Allé med Gnags, Thomas Helmig og TV2 har været kæmpe succeser med total gang i den og gæsteartister på scenen.
I år er den uofficielle åbning flyttet til Tivoli Friheden og er et samarbejde mellem Teatret Svalegangen og Festugen.
Præsentation af United Change
Den første på scenen er borgmester Jacob Bundsgaard sammen med en dansegruppe. Nej, Bundsgaard dansede ikke, men bød kort velkommen til Aarhus Festuge og United Change.
Fra starten er der fokus på årets tema. I baggrunden ses vejrlige katastrofer. Aftenens konferencier, Per Vers, træder ind og understreger betydningen af navnet United Change om vores fælles fremtid.
You and I – Vi er tæt forbundet. Derefter fejres Ukraines uafhængighedsdag. Det skete med dans af Holstebro dansekompagni og flere ukrainere.
Hvad er nu det?
Opmærksomheden drejes hen i modsatte retning af scenen, hvor en skuespiller underholder med en karikeret monolog, der skal illustrere den uansvarlige og egoistiske forbruger og med temaer, som “Jeg elsker min købekraft,” og “Jeg elsker at skide”.
Det falder fuldstændig til jorden. Publikum snakker og kigger undrende på hinanden. Det er svært at høre, hvad der bliver sagt. Det var ikke, hvad de var kommet efter.
Skuespillet var ment som en vekselvirkning mellem koncerter og konferenciers tale, men det blev akavet.
Velkommen til Medina
Efter et kvarter kommer aftenens første hovednavn på scenen. Medina vinker ud. Hun er på og i hopla. Publikum er straks med. Hun lægger ud med nummeret “Det smukkeste”.
“Vi skal hygge os så meget,” råber Medina. Derefter leverer hun med stor overbevisning det ene hit efter det andet: “Ensom”, “Kl. 10”, “For altid”, “Vi to” og “Kun for mig”.
Medina er overalt på scenen. Hun har en fest og er nærværende. Særligt de yngre piger er helt med. De kan teksterne, som åbenbart taler til dem. I aften er det de unge piger, der råber “Medina, du er for lækker!”
Sjældent har Medina sunget så godt og hvilet så meget i musikken og sangen. Det var en fornøjelse!
Parade af Odbjerg-hits
Hitmager, popprofessor, musikalsk geni, særling… Odbjerg har mange titler. Og med rette. Han skiller sig ud. Det gjorde han også til aftenen koncert.
Første nummer er “Velkommen tilbage”. Han kommenterer flere gange på den uofficielle åbning og spørger, om Tobias Rahim skal spille til den officielle åbning?
Selvbevidst slentrer Odbjerg rundt på scenen. Dans er der ikke noget af, men den rytmiske gestik og mimik er et studie værdig.
Han leverer den ene ørehænger efter den anden, og publikum synger med. De kan dem. Numre som “Føler mig selv 100”, Smugryger” og “Hjem fra fabrikken”. “Stor mand” får selv uden Tobias Rahim hårene til at rejse sig og med det afsluttende nummer “ I morgen er der også en dag” kulminerer koncerten. Aarhus Gospel Singers kommer på scenen og synger med.
Andreas Odbjerg leverer i aften de mere festlige og dansevenlige numre, men med de dybe tekster, og det følelsesladet lydunivers får han alligevel formidlet de menneskelige smerter og dilemmaer, han er kendt for.
Han slutter af med “Jeg håber ikke bare, I føler jer selv 100 – jeg håber, I føler jer selv 8000 Aarhus C”.
Andreas Odbjerg fremhæver flere gange bandet som verdensklasse og lader dem shine under soloerne. I sin selvbevidsthed er han ydmyg over for de erfarne og dygtige musikere i The Antonelli Orchestra.
Festugen er i gang
Med ordene “I dag var vi United”, erklærer Per Vers Festugen for åben og sætter sammen gospelkoret iført gule, Greta Tunberg-inspirerede regnjakker, i med Black Eyed Peas nummer “Where is the love?”
Koret lister stille ned fra scenen, og uden flere ord er arrangementet slut.
Den uofficielle åbning har fået et nyt udseende. Mange elementer skulle hænge sammen, og det nåede ikke tidligere tiders højde.
Publikum var kommet for at høre musikken, og de karikerede monologer, der skulle illustrere den uansvarlige og egoistiske forbruger, faldt til jorden og druknede i publikums snakken.
Medina og Andreas Odbjerg gjorde, hvad de kunne for at sætte Festugen i gang med et brag. Der er ikke en finger at sætte på vokalen og stemningen fra de to og koncerterne eller bandet. De formidlede musik og tekst og satte gang i åbningsfesten.
Dermed kommer den uofficielle åbning op på 4 stjerner.