Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Anmeldelse af Gnags: Karruselkongen af Tivoli satte publikum i sving

Af Pernille Søborg

“Når jeg bliver gammel, skal bugten være så fuld af liv”, sang Peter A.G. for 30 år siden. Dette blev efterlevet med en energisk koncert, hvor Peter A.G. på mange måder viste, at alder blot er et tal.

Torsdag aften samledes tusindvis af mennesker sig i Byparken til fællessang og festugeåbning, da TV-2 tyvstartede ugens strabadser. Dagen derpå gjorde Gnags dem kunsten efter. Hjulpet på vej af det gode vejr havde en stor og blandet skare fundet vej til Tivoli Frihedens ugentlige Fed Fredag for at tilbringe aftenen med Peter A.G. og co. I lighed med TV-2’s koncert var forventninger klare. Et trip ned i bandets imponerende sangkatalog, hvor Smilets By spiller en yderst central rolle.

Så velkommen her

Den sidste lave sol over Aarhus var ved at fortrække sig, da Gnags lagde ud med det perfekte åbningsnummer om den dejligste morgen i 100 år. Nok har bandet oprindelse i Skjern, men bandets havde base i Aarhus i så mange år, at man godt kan tale om en hjemmebane. De fleste af klassikerne blev født i Kongsvangs hedengangne Genlyd-studie. Det kunne mærkes på publikum, der var noget mere på dupperne, end hvad der normalt præsteres af Frihedens sæsonkortholdere. Sangen fulgtes op af den evigt aktuelle “Danmark” om vort lands gæstfrihed – eller mangel på samme. “Lige meget hvem du er, lige meget hvor du er – så velkommen her”. Om der er handling bag ordene vides ikke, men godt lyder det, når flere tusinde publikummer flerstemmigt synger med på omkvædet.

Mr. Swing King

Gnags kunne i 2016 fejre både comeback og 50-årsjubilæum. De fleste oprindelige medlemmer har forlængst forladt den stadig sejlende skude, mens Peter A.G. stædigt holder liv i de gamle sange. Den 66-årige frontmand må siges at være menneskets svar på en sprællemand. Han nægter prompte at lade sig begrænse af alderen og fræser rundt på scenen som gjaldt det livet. Der hviles ikke på laurbærrene, og hvis ingen andre starter festen, så kan man ringe til Peter. Det kunne desværre høres på vokalen, at sommertourens afslutning nærmer sig. Den bar præg af en vis hæshed, der ikke var fremtrædende til Gnags’ tidligere sommerkoncerter.

Vilde kaniner og høns i bur

Efter en flyvende start med klassikere på stribe blev der fyret op for en stak skæringer fra året udgivelse, Robot’n’roll, om kunstig intelligens og forurening. Numrene er faktisk ganske gode og aktuelle, og samtidig er de skrevet helt i samme ånd som de gamle sange. Desværre fløj de gennem luften på en sommerdag og lige over hovedet på publikum. Koncerten mistede momentum og publikum interessen. For gamle folkekære orkestre er det en evig gåde, hvad man gør med de nye sange, som de nærmest skal undskylde for at spille. TV-2 valgte i torsdags at placere dem i starten, hvilket fungerede. Heldigvis genfandt Gnags og publikum hinanden til tonerne af “Under bøgen”. Vi fik også et kærkomment gensyn med vores dyrevenner i form af “Vilde kaniner” og “Burhøns”. Traditionen tro gik Peter A.G. i galskabelig tilstand og druknede sig selv i indholdet fra skamrystede danskvandsflasker til kvadet om de stakkels høns i bur.

Vurdering

Hvis man tog i Friheden for at synge med på gamle kendinge, var man ikke gået forkert. Gnags leverede med Peter A.G. i front en energisk hitparade, så man begyndte at svede ved bare synet af den levende forsangers engagement på scenen.

Den tilbagevendte søn, Per Chr. Frost, brillerede på guitar. Især kom han til sin ret med en hårrejsende solo i “Fuldmånen lyser”. Hans tilbagekomst er muligvis det bedste, der er sket for orkestret de seneste 15 år. Gnags kunne godt have proportioneret sætlisten anderledes for ikke at tabe momentum for tidligt. Lyden, vokalen og engagementet er af undertegnede oplevet bedre på de store festivalscener tidligere på året. Peter A.G. udtalte undervejs, at han er glad for det, der fungerer. Det er vi også.

Lineup:

Peter A.G.: Sang

Per Christian Frost: Guitar