Anmeldelse af Magiske Måltider

Af Michael Qureshi

Charlotte Seeger er ernæringsformidler  og rådgiver blandt andet småbørnsforældre i, hvordan de får deres børn til at spise mere alsidigt og være afslappet omkring mad og måltider. Bogen har undertitlen Sjov og kreativ mad til børn i hverdage, weekender og til fester. Det er egentlig ikke en kogebog i gængs forstand, mere en bog om maddesign til børn.

Charlotte Seeger lover ikke, at børn automatisk vil begynde at spise mad, de ellers ikke har villet have, bare fordi tallerkenen er klædt ud, men hun lover, at det er sjovt at lege med maden og måske kommer børnene så til at putte noget nyt i munden.

Til enhver lejlighed

Bogen indeholder grundopskrifter på boller, havregrød, hindbærflødeost og den slags. Det er de ting, der skal bruges i opskrifterne, der kræver tilberedning. Resten af ingredienslisten indeholder “færdige” råvarer som gulerødder, blåbær, rosiner, æg og yoghurt og meget andet. Magiske Måltider er opdelt i et kapitel om morgenmad, et om snacks, et fødselsdags- og fest kapitel og til sidst et afsnit om jul og halloween. Derudover er der også afsnit om køkkenredskaber, tips og tricks og gode råvarer.

Brugbare oplysninger om ernæring

Bogen er meget tilgængelig, sproget er let og fremgangsmåderne er enkle og præcise. På den måde er der ikke noget at tage fejl af. Det er ikke avanceret det her, bare tidskrævende af og til. Nogle af retterne er påsat små skilte, der oplyser om vitaminindhold eller hvorfor netop denne grøntsag er godt for dit barn. Dejligt med håndgribeligt fakta, selvom det dog langtfra er alle retterne, der har denne information.

Nutella og kiwikaktus

Bogen er inspirerende og har man tid og overskud er der rigtigt mange børn, der vil blive ovenud begejstrede for, at deres hårdkogte æg er forvandlet til Nuser på fisketur, eller at havregrøden er blevet til Hello Kitty. Der er stor forskel på, hvor meget de forskellige ting kræver og forfatteren er da også helt med på, at visse af opskrifterne er weekendopskrifter, hvor man har god tid. Idéen bag bogen fejler ikke noget og der er mange kreative tilgange til kedelige måltider som rugbrød og havregrød.

Magiske Måltider er ikke fuldstændig sukkerforskrækket og bruger også sukker som lokkemiddel. I Hr. og Fru Kiwikaktus bruges der chokoladekrymmel som torne og Heksehatten er smurt med nutella. Men det er helt sikkert de sunde grøntsager og frugter, der har overtaget.

Det bedste afsnit er kapitlet om fødselsdage og fester. I disse tider, hvor mødrer konkurrerer om den ene mere kunstfærdigt udhulede vandmelon efter den anden at sende med børnene i vuggestuen, er her nogle rigtigt gode bud på, hvad man ellers kan gøre. Der er fine “æbler” lavet af muffins, lagkager pyntet som Batman, mariehøne eller panda og boller, der forestiller pirater.

Skræl, skræl og mere skræl

Når det så er sagt, så er en del af opskrifterne temmeligt mærkelige. Et julehjerte af ost, hvor de røde tern er lavet af æbleskræl – ja, skræl, ikke æble, og grangrenen er af agurkeskræl. Her bliver det lidt for kreativt, hvem har lyst til at spise ost og skræller? Det med skrællerne er gennemgående i mange af varianterne, enten med de førnævnte eksempler, det kan også være skræl af squash eller rød peber.

Madspild var en af de første associationer, der dukkede op, da bogen kom i vores hænder. I afsnittet tips og tricks giver Charlotte Seeger dog råd om netop dette. Hun beskriver hvordan man kan bruge brødrester til ymerdrys, grøntsagsrester i gryderetter og overskydende frugt i en frugtsalat. Men der skal immervæk laves nogle Prinsesseudstyr, hvor spidsen af et jordbær skal bruges til en halskæde, for at have jordbær nok til en omgang frugtsalat. Det er måske også lidt overkill at hælde mayonnaise i en sprøjtepose for at lave et par øjne i knappenålsstørrelse.  Desuden er der ikke taget højde for sæsonens råvarer: I juleafsnittet bliver der ofte brugt friske hindbær og jordbær, hvilket er svært at få i supermarkederne i vintermånederne. Frosne bær kan sikkert sagtens bruges, men det ser altså ikke helt så appetitligt ud.

Inspiration og maddesign – ikke en kogebog

Billederne er til gengæld lækre, det er nemt at se, hvad vi har med at gøre, de er store og farverige. Børnene kan få meget ud af at bruge denne bog som billedbog og vil helt sikkert blive inspireret af de mange gode idéer. En dejlig detalje er, at man kan se på billederne, at det er et “rigtigt” menneske, der har lavet de forskellige ting. Det er flot og kreativt, men der er småbitte skønhedsfejl, grøntsager,der ikke er skåret helt lige, former, der er lidt skæve og den slags. Det er et plus i vores bog, at der er arbejdet med tingene bag billederne og ikke bare stylet igennem.

Samlet set er det en bog, der giver masser af inspiration, hvis man er lidt fantasiforladt i forhold til at kreere små kunstværker på børnenes tallerken. Bogen lover ikke mere end den kan holde og tak for det! Brug den som billedbog og ikke som opskriftsbog: Det er en maddesignbog og ikke mere end det.

Charlotte Seeger: Magiske Måltider

TURBINE 2015, vejl. pris 199,95.

Bogen kan købes her