Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

ARoS’ PROGRAM 2017 – Show, don’t tell!

Af anders@sommersangdigital.dk

2017 er året, hvor ARoS for alvor bevæger sig udenfor museets faste rammer. Programmet byder på ny nordisk kunst, et unikt samarbejde med Tate London, og den første udgave af triennalen, THE GARDEN – End of Times; Beginning of Times, med værker af store internationale navne og unge talenter.

 

I 2017 har ARoS stort fokus på, hvad vi kan bidrage med i forhold til det kunstneriske økosystem og på, hvordan vi tænker og opfatter samfundet både nationalt og internationalt. Kunsten er en uundværlig del af samfundet, men den er desværre under et konstant politisk pres og et nemt offer for nedskæringer. ARoS ønsker at give kunsten den plads og respekt, som den fortjener. Det gør vi blandt andet gennem ARoS-triennalen, som bliver vores højdepunkt i 2017, siger museumsdirektør Erlend G. Høyersten, ARoS.

 

UDSTILLINGER 2017

The Garden – End of Times; Beginning of Times, fra april 2017

I 2017 præsenterer ARoS den første triennale med titlen The Garden – End of Times; Beginning of Times. Udstillingen kommer til at fylde to hele gallerier på museet, udvalgte steder i byrummet i Aarhus og strækningen langs bugten og skoven syd for byen. Dermed bliver der skabt en kunstzone, der strækker sig over 4 kilometer.

Triennalen viser værker af en række internationalt anerkendte billedkunstnere og af unge talenter – herunder nye bestillingsværker af kunstnere som Fujiko Nakaya, Simon Starling, Cyprien Gaillard, Doug Aitken, Alicja Kwade og Superflex.

Triennalen bygges op af tre dele: The Past (på ARoS), som undersøger landskabet og menneskets forhold til naturen set fra et kunstnerisk og idéhistorisk perspektiv, The Present (i byrummet), som ser på naturen i en moderne bymæssig kontekst og endelig The Future (langs kysten), som udforsker kunstneriske reaktioner på miljømæssige forandringer.

Det kuratoriske team fra ARoS består af Erlend G. Høyersten (stiftende direktør for triennalen), Lise Pennington (overinspektør), Jakob Vengberg Sevel (kurator), Marie Nipper (ekstern kurator), Anne Mette Thomsen (udstillingskoordinator) og Ellen Drude Skeel Langvold (udstillingskoordinator).

The Garden– End of Times; Beginning of Times er støttet af Aarhus 2017.

Tidspunkter:

  • The Past (på ARoS) 8. april til 22. oktober 2017
  • The Present (i byrummet) 3. juni til 30. juli 2017
  • The Future (langs kysten) 3. juni til 30. juli 2017

 

Human Nature – ny samlingsudstilling fra februar 2017

Der er elementer, som mennesker til alle tider har måttet forholde sig til i tilværelsen: natur, religion, filosofi og videnskab. ARoS har valgt at lade disse temaer være ledetråde i en ny samlingspræsentation, der åbner i februar. Formålet med udstillingen er både at fortælle kunsthistorien og lade kunsten give stof til eftertanke og refleksion over livet. En række af de kendte hovedværker i samlingen vil naturligvis indgå i den nye ophængning.

 

Bacon, Freud, and the London Painters, oktober 2017 – februar 2018

ARoS og Tate London indleder et unikt samarbejde med en udstilling, som viser værker af en række banebrydende kunstnere, der ofte regnes som en del af den såkaldte School of London. Blandt dem er nogle af efterkrigstidens mest visionære og kompromisløse malere som Francis Bacon, Lucian Freud, Leon Kossoff, Frank Auerbach, Michael Andrews, R.B. Kitaj og Paula Rego.

I billeder, som skildrer deres venner, kærester og nære omgivelser, beskæftiger denne gruppe kunstnere sig i årtierne efter 2. Verdenskrig med emner, som de føler påtrængende og dybt personlige. Værkerne er præget af den angst og eksistentialisme, som spreder sig over hele Europa i kølvandet på krigens død og ødelæggelse. Mennesket bliver portrætteret som skrøbeligt, desperat og nøgent. Denne udstilling kortlægger den kunstneriske udvikling, som den kommer til udtryk i malerier og tegninger over syv årtier med et skarpt fokus på efterkrigstidens ændrede verdensbillede.

Udstillingen organiseres af Tate London i samarbejde med ARoS.

 

Cool, Calm, and Collected, november 2017 til april 2018

Cool, Calm and Collected er en udstilling med danske samtidskunstnere, der, på trods af forskellige materiale- og indholdsmæssige tilgange, har det tilfælles, at de arbejder med et æstetisk dragende, poetisk eller køligt formsprog. Samtidig viser udstillingen, hvor forskelligt kunstnerne arbejder i deres valg af materialer, medier og tematikker. For selvom en overordnet æstetisk tendens synes at dominere i dansk kunst, bobler ofte et mere subversivt, konceptuelt eller politisk-kritisk indhold under flere af værkernes velkomponerede overflader. I forlængelse heraf sættes forskellige emner og referencer i spil; fra det okkulte, posthumane, samfundskritiske og videnskabelige til det psykologiske med inspiration hentet fra andre dele af verden, og fra tidligere kunstretninger som minimalisme, surrealisme og konceptkunst, men også fra en lang dansk arkitektur- og designtradition.

 

AROS FOCUS // NEW NORDIC:

I 2017 tager ARoS hul på det tredje og dermed sidste år af udstillingsrækken ARoS FOCUS // NEW NORDIC, der sætter fokus på unge nordiske kunstnere.

 

Jacob Kierkegaard: februar til maj 2017

Den danske kunstner Jacob Kirkegaard (f. 1975) er internationalt anerkendt for sine fascinerende optagelser af verdens lyde. Ved hjælp af avanceret udstyr optager Kirkegaard lyde under vand, resonansen af forladte rum og toner dybt inde i øret. Kirkegaards værker forholder sig til ideen om, at der er lyd i alt. I en kombination af videnskabelige undersøgelser og kunstneriske iscenesættelser demonstrerer han, hvordan lyd ofte underprioriteres i den moderne visuelle verden. Udstillingen Jacob Kirkegaard – alt & intet præsenterer 5 af Kirkegaards markante lydinstallationer, hvoraf værket Black Metal Square # 1 – 3 er ny-produceret og skabt til udstillingen på ARoS.

 

Toril Johannessen: juni til september 2017

Den norske kunstner Toril Johannessen (f. 1978) arbejder indenfor en bred vifte af kunstneriske medier. Hendes tværmediale arbejdsproces kommer til udtryk i hendes installationers mangetydige udtryk, der består af fotos, skulpturelle elementer, tegninger og tekst. Værkerne er ofte baseret på en langstrakt undersøgelse med udgangspunkt i faktuelle detaljer, der anskues ud fra en subjektiv position. På denne måde bliver hendes værker til en nærmest personlig arkæologisk undersøgelse af verden. Toril Johannessens værker har været udstillet på en lang række internationale kunstscener, og hun har de seneste år deltaget på Istanbul Biennalen og Documenta.

 

Dodda Maggý: september 2017 til januar 2018

Den islandske kunstner og komponist Dodda Maggý (f. 1981) arbejder med et følelsesmæssigt billedsprog. Video og musik smelter sammen med performative elementer i psykedeliske og lyriske billeder, når hun portrætterer mentale tilstande som perceptuel erfaring og bevidsthedsændringer. Gennem video- og lydinstallationer skildres det, der kunne være vores inderste drømme, erindringer og fantasier.

 

Se mere om ARoS her:

 

Del artikel

Andre læser også