Skal du søge gymnasium?: Her er elevernes og vejlederens bedste råd

Mange unge står lige nu og skal vælge ungdomsuddannelse, for ansøgningsfristen til gymnasierne nærmer sig hastigt.
Hvis valget føles stort og lidt uoverskueligt, er du ikke alene om at føle sådan. Vi har talt med nuværende gymnasieelever og en studievejleder, der giver deres bedste råd til dig, som skal søge ind.
Derfor er ansøgningsfristen vigtig
Ansøgningsfristen til de almengymnasiale uddannelser er den 1. marts kl. 12.00 (middag).
Du søger ind via Optagelse.dk, og har du søgt inden fristen, får du som udgangspunkt en pladsreservation på en af dine prioriteter.
Men vær opmærksom på at du først er endeligt optaget, når du har fået besked fra gymnasiet.
Søger du efter ansøgningsfristen, kan du ikke være sikker på at få en plads på en af dine prioriteter.
Særligt i de større studiebyer som f.eks. Aarhus er der rift om pladserne på nogle gymnasier. Så sørg for at få din ansøgning sendt i god tid.
Læs også: Flotte tal: Aarhus-skole scorer højeste karaktergennemsnit i Østjylland Gå efter motivation og mavefornemmelse
Vi har bedt en studievejleder og en række elever fra STX og HF-gymnasierne i Aarhus komme med deres bedste råd til de unge, der lige nu står over for det store gymnasievalg.
”Det er enormt vigtigt at lytte til andres råd og anbefalinger. Men det allervigtigste er at lytte til sig selv.”
Sådan lyder rådet fra Thomas Iversen, som er studievejleder og underviser på Viby Gymnasium.
Han bakkes op af Lorea, som går på STX på Viby Gymnasium:
”Hvis jeg skulle give et råd til unge, der snart skal vælge ungdomsuddannelse, ville det være ikke bare at følge, hvad ens venner gør. Man skal vælge det, der føles rigtigt for en selv og motiverer en til at gå i skole.”

Og Sebastian, som går på STX på Risskov Gymnasium, er helt enig:
”Man får nye venner på gymnasiet, og vi lærer hele tiden noget om os selv og andre.”
Hvorfor valgte du…?
Tre gymnasieelever om hvorfor de valgte netop deres uddannelse:
HF: ”Jeg valgte HF, fordi jeg gerne ville et sted hen, hvor der var plads til forskellighed, og hvor man ikke kun bliver målt på karakterer. Jeg havde også hørt, at sammenholdet var virkelig godt, og det betyder meget for mig.” – Emilie, HF-elev på Århus Akademi
STX: ”Jeg er interesseret i fagene på STX. Det er vigtigt, at man vælger en ungdomsuddannelse efter interesser. Og jeg var også meget interesseret i alt det sociale uden for undervisningen.” – Oskar, STX-elev på Risskov Gymnasium
STX på 2 år: ”Jeg valgte den 2-årige STX, for her skal jeg kun bruge 2 år i stedet for 3, og jeg får den samme røde hue til sidst.” – Elisabeth, elev på den 2-årige STX på Århus Akademi
Overvej, hvad du vil bruge det til
En anden vigtig overvejelse er, hvad du vil bruge uddannelsen til senere hen. Dit valg af studieretning har betydning for, hvilke fag du får på højniveau, og det kan åbne døre efter gymnasiet.
”Lige nu kunne jeg godt tænke mig at blive astronom. Det er også hovedårsagen til, at jeg har valgt studieretningen matematik/fysik/kemi,” fortæller Otto, som går på STX på Aarhus Gymnasium Tilst.
Men ingen grund til at fortvivle, hvis du stadig er usikker på dine fremtidsplaner. Alle almengymnasiale uddannelser giver adgang til de videregående uddannelser.
”Jeg husker, at min UU-vejleder på min folkeskole lagde vægt på, at man praktisk talt kan blive, hvad man vil, lige meget hvilken uddannelsen man vælger, for man kan altid tage ekstra fag,” fortæller Otto fra Aarhus Gymnasium Tilst.
Og UU-vejlederen har en pointe, for du har mulighed for at tage supplerende overbygningsforløb (SOF) til HF eller gymnasial supplering, hvis du senere finder ud af, at du mangler et fag eller niveau.
Tal højt om dine overvejelser
Gymnasievalget er en stor beslutning, og derfor kan det være rart at tale med sine forældre og venner om det.

Men det kan også være en stor hjælp at snakke med studievejlederne på de forskellige gymnasier, som kan hjælpe dig med spørgsmål som:
- Opfylder jeg adgangskravene?
- Hvor passer jeg bedst ind henne?
- Hvad gør jeg, hvis jeg har gået på en ungdomsuddannelse før?
- Hvad skal jeg vælge, når jeg interesserer mig meget for…?
- Hvilke muligheder har jeg senere, hvis jeg vælger…?
Vil du booke en samtale med en studievejleder, kan du kontakte det enkelte gymnasium.
Læs også: Aarhus er med i toppen: Disse gymnasier klarer sig bedst ifølge ny liste Mange gymnasier tilbyder også rundvisninger i ugerne op til ansøgningsfristen, hvis du har brug for at se skolen, inden du tager dit endelige valg.
Her er det også typisk en studievejleder, som viser rundt. Du kan melde dig til rundvisning på gymnasiernes hjemmesider.
Tjekliste til Optagelse.dk
Når du sender din ansøgning i optagelse.dk, skal du vælge:
- Uddannelse – vil du gå på STX, HF eller noget tredje?
- Gymnasium – hvilket gymnasium vil du gå på?
- Ved STX: Ønsk studieretning – hvad interesserer du dig for? Er der nogle bestemte fag, som er adgangsgivende til din drømmeuddannelse?
Ved HF: Ønsk kreativt fag – hvilket kreativt fag vil du have på 1. år? - Evt. valgfagsønsker – afhænger af dine øvrige valg
- Du skal også vedhæfte relevante eksamensbeviser og dokumentation, så hav det klar, når du søger.
Er ansøgeren under 18 år, skal en forælder eller værge underskrive ansøgningen digitalt i Optagelse.dk.
Husk ansøgningsfristen er: 1. marts 2026 kl. 12.00 (middag).
Du kan læse mere om STX-uddannelsen og STX-gymnasierne i Aarhus på: www.stxaarhus.dk