Biljagt endte brat: Betjent kørt ned af ung vanvidsbilist

Onsdag aften omkring kl. 22.30 fik en patrulje fra Østjyllands Politi øje på en bilist, der kørte med høj fart ad Tousvej i Åbyhøj i retning mod Søren Frichs Vej i et udlejningskøretøj.
Betjentene besluttede sig for at køre efter og tændte straks for udrykningssignalerne, men det fik ikke føreren til at sænke farten – tværtimod.
I krydset ved Viby Ringvej kørte føreren over for rødt lys, inden patruljen fik placeret sig foran og fik bragt bilen til standsning i en buslomme på ringvejen.
Den ene af betjentene rettede efterfølgende henvendelse til føreren, mens den anden stillede sig foran bilen.
Her valgte føreren igen at træde på speederen, så betjenten foran bilen blev påkørt på benet.
Det meddeler Østjyllands Politi.
Bilen blev beslaglagt
Det lykkedes efterfølgende politiet at få trukket føreren ud fra bilen, inden han nåede at køre videre, hvorefter han kl. 22.59 blev anholdt med den fornødne magt og sigtet for en lang række forhold.
Føreren, som viste sig at være en 19-årig mand fra Brabrand, blev sigtet for følgende: Ikke at efterkomme politiets anvisninger, at køre over for rødt lys, at have forvoldt fare for en betjents liv eller førlighed, at have begået vold mod tjenestemand, ikke at have førerret og for at have været i besiddelse af narko, da politiet fandt en joint hos ham.
Som konsekvens blev det anvendte køretøj beslaglagt jf. bestemmelserne om vanvidskørsel.
Tre øvrige yngre mænd, som havde befundet sig i bilen, blev bedt om at forlade stedet efter endt visitation, da de ikke blev fundet i besiddelse af ulovlige genstande.
I bilen fandt politiet desuden en peberspray som blev beslaglagt med henblik på senere konfiskation og destruktion.
Den påkørte betjent blev efterfølgende kørt til kontrol på hospitalet, men han var ifølge Østjyllands Politi ikke umiddelbart kommet alvorligt til skade.