Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Aarhusiansk vinhandel: Omhyggelighed er opskriften på hundredvis af testvinder-vine

Af Line Ingwar Karlsen

Når en vinhandler har flere hundrede prisvindende vine i sit sortiment, så tænkte de fleste vel; hvordan pokker kan det være, især når ingen supermarkedsvine vinder noget som helst? Men der er en forklaring!

 

En ting, som ofte har undret mig ved Bichel Vine er deres mange prisvindende vine. Det er nok den vinhandler i Jylland, som har fået flest anerkendelser fra de professionelle vinanmeldere. 

 

Det ved kunderne jo godt, da flere af dem følger en vinanmelder, som har de samme præferencer som en selv. Jeg satte mig for, at blive klogere på, hvad de lidt nørdede vinfolk i Hjortshøj gør for at vinde de mange priser. Her talte jeg med de to vinhandlere, Lars Bo Henriksen og Troels Bendix.

 

En svær, men ikke umulig opgave 

De to vinhandlere virker ikke særlig ivrige med at svare på spørgsmålet om, hvorfor deres vine relativt ofte får topanmeldelser af diverse vinanmeldere? Direktøren for Bichel Vine, Lars Bo Henriksen, fortæller, at det er deres producenter, som reelt vinder de mange priser. Bichel sælger jo kun deres vine. Sandt nok, men kunsten er vel, at finde de rigtig producenter blandt de millioner af vinbønder der er i verden. Det medgiver de to vinhandlere, men snakker lidt udenom, udover at fortælle at alle de ansatte hos Bichel Vine er utrolig kræsne med vin, og hvad de selv drikke. 

 

Bichel vinanmeldelser

 

En flok vinnørder er første skridt på vejen

De ansatte hos Bichel Vine er ikke metervarer. Det er hos dem, at opskriften på de mange testvindende vine skal findes. De ansatte er en broget skare og har samlet set et uddannelsesniveau, som er skyhøjt. Om det er en økonom, en cand.mag. i dansk, en cand. scient. pol., en kandidat i medievidenskab eller noget helt andet er ikke afgørende. Her handler det om, at man er god til at smage vin, og har passionen for vin. Og det har hele holdet hos Bichel. De fleste ansatte her har afsluttet eller er i gang med internationale vinuddannelser.

 

De små uopdagede vinbønder er de spændende

I vinens verden er volumen, og store vinproducenter, en faktor, som de fleste forbrugere må forholde sig til, når de køber vin. Dog ved de fleste almindelige forbrugere det ikke. Og især hvis man køber sin vin i de store supermarkedskæder, så er det med garanti vin fra de store vinproducenter, man køber. Grunden er, at de små vinproducenter ganske enkelt ikke kan levere de mængder, som kræves af supermarkedskæderne. Sådan er det. 

 

Vinhandler og direktør i Bichel Vine, Lars Bo Henriksen

 

Men også høje kvalitetskrav, når der købes ind, spiller en rolle og ikke kun størrelsen af vingården. Vi vil gerne have, at de vine, vi har, er noget af det ypperste i den region, de kommer fra. Men selvfølgelig ser vi også på prisen, og hvad en vin koster, fortæller Lars Bo Henriksen.

 

Små producenter har en fast pris, og her er prisstrukturen en helt anden. Det er bondevine, og de er ikke forretningsfolk, og de tager den pris for en vin, så de kan leve godt.

 

Flere hundrede vindende vine på vinlageret 

På en weekend i år vandt seks vine topkarakter i diverse medier. Det er ganske enkelt imponerende. Bichel Vine importerer sine vine direkte fra vinbonden og sælger direkte til kunderne. Dermed er der ingen fordyrende mellemled. Lars Bo Henriksen, fortæller, at finde den bedste vin til den bedst mulig pris,det er devisen. Vinhandlerne hos Bichel smager hvert år et hav af vine, og kun de færreste kommer hjem og på hylderne i Bichels seks vinforretninger. En pæn stor del af vinene har gennem årene høstet topkarakterer hos de professionelle vinanmeldere, hvilket klart er et skulderklap til Bichel Vine. Det giver selvsagt også et større salg, da de fleste kunder søger tryghed i valget af vin.

 

Troels Bendix fortæller, “Vi har mange vine, som anmelderne ikke kan lide, og pudsigt nok så sælger vi også de vine. Så gode anmeldelser er ikke nødvendigt for at sælge gode vine, men det hjælper dem klart på vej, så de toneangivende anmeldere kan lide vores vine”. 

 

Opgør med myten: Testvinder-vine behøver ikke være dyre

Mange af de testvindende vine koster under 100 kroner, hvilket gør op med myten om, at gode vine skal være dyre. Faktisk så er prisklassen under 100 kroner, der hvor Bichel Vine oftest vinder testsmagningerne med sine vine. 

 

Troels Bendix fortæller, “Vi har sikkert meget andet, som kunne vinde, men vi vælger det, som, vi tror, kan vinde lige nu, men vi går mere efter, hvad vores kunder kan lide, end vinanmeldernes mening. Men når det er sagt, så er det kun skønt, når begge kan lide vores vine. 

 

Følger vin-trenden tæt

Folkene hos Bichel Vine spørger producenterne og hører, hvad der rører sig hos dem og i deres regioner, og her får de også anbefalinger.

 

Både Troels Bendix og Lars Bo Henriksen vil gerne spotte trends, så de opdager trenden før deres kolleger i branchen. Hvem vil ikke det? De, og resten af holdet hos Bichel Vine, følger alle, der skriver om vin, og hvad der rører sig. De følger dagligt med i den internationale vinpresse. 

 

 

Vinhandlerne hos Bichel Vine tager ikke på messer, da det ifølge dem, ikke er de “rigtige” producenter, som er der. De bruger helt andre metoder for at finde deres vine. 

 

Et spørgsmål om smag og tilfredse kunder

Vi deler værdier med dem, som ved noget om vin, og det gør de professionelle vinanmeldere jo – men også vores kunder. Vi sætter en ære i, at vores kunder er tilfredse med det, vi sælger dem. Derfor er vi voldsom kritiske over for de vine, vi vælger at have i sortiment, afslutter Lars Bo Henriksen. 

 

Et højt uddannet personale, og at alle har en eller flere vinuddannelse bag sig, er uden tvivl også en af hemmelighederne bag succesen. Der er altid mindst 8 personer, som smager vinene, og dermed er der en stærk frasortering.

 

“Vi taler altid om, hvad vinen går til, og når vi smager vin, så tænker vi altid på maden. Der er stor forskel på vine til mad, og vine der bare skal drikkes, fortæller Troels Bendix. Igennem vores mange arrangementer og vinskoler lærer vi meget om kursisterne, eller kundernes smag og præferencer. Det bruger vi selvfølgelig konstruktivt. For os er det bedste kvalitetsstempel, at kunderne kommer igen, afslutter Troels Bendix. 

 

Se mere om Bichel her: