Kommunerne tjener milliarder: Bilister betaler kæmpe beløb til Aarhus Kommune for parkering

1,2 milliarder kroner.
Så meget betalte bilisterne ifølge DR i 2024 til landets kommuner for at parkere.
Det er 114 millioner kroner mere end året før og det højeste beløb, de danske bilister nogensinde har betalt.
I Aarhus er kommunens p-indtægt også steget i stor stil.
Sidste år blev der således betalt 146,9 millioner kroner for parkering i gaderne.
Læs også: Nyt forslag: Gratis parkering ved alle regionens hospitaler Det er 28,8 millioner kroner mere end året før.
Aarhus med i toppen
Aarhus er dermed helt i toppen af regnskabet over kommuner, der scorer flest millioner på parkering.
Selvom det umiddelbart lyder som en rigtig god forretning, er kommunalforsker Roger Buch ikke bekymret.
“For nogle år siden var parkering lidt en pengemaskine for nogle kommuner, men regeringen er gået ind og har lagt begrænsninger ind,” siger han til DR.
Læs også: Snart er det forbi: Gratis elbilparkering bliver fortid Af de 146,9 millioner kroner, som Aarhus Kommune i 2024 fik ind for parkering, stammer 26,9 millioner kroner fra p-afgifter.
Resten af beløbet kommer fra beboerlicenser og betaling af gadeparkering.