Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Stærkt: Blachman køber sig ind i Aarhus-firma

Af Jonathan Sten Drivsholm
Thomas Blachman. Foto: Buté
Thomas Blachman. Foto: Buté

For første gang nogensinde investerer jazzmusikeren, komponisten og produceren udenfor musikkens verden.

Det sker, efter en ung midtjyde for nylig bankede på døren til Thomas Blachmans husbåd på Refshaleøen i København med et pitch, som må have givet genlyd. 

Thomas Blachman sagde først og fremmest ja til at prøve de danskdesignede sko, iværksætteren havde med.

Skoene har han haft på lige siden, siger han, og derfor er firmaet bag skoene nu også gået hen og blevet Thomas Blachmans første forretningsinvestering udenfor musikkens verden.

Det oplyser aarhusianske Buté i en pressemeddelelse.

“Et koncept, der holder”

Jazzmusikeren, komponisten, produceren og X Factor-dommer gennem snart 17 sæsoner har købt sig ind i Buté og vil endda fremover indgå i Aarhus-firmaets bestyrelse.  

”Der er ofte folk, der henvender sig med forslag til mig. Jeg siger altid nej. Men der var noget ved den unge mand, Rasmus, jeg ikke kunne stå for. Jeg synes, jeg har forstand på unge, der har vilje og ikke mindst noget på hjertet. Han præsenterede mig for en superlækker sko og et koncept, der holder,” siger Thomas Blachman.

Den unge mand er 24 år, hedder Rasmus Eriksen og etablerede for to år siden – sideløbende med sine finansstudier på Aarhus Universitet – skofirmaet Buté.

Stærkt: Blachman køber sig ind i Aarhus-firma
Blachman iført Buté-sko. PR-foto

Det skete med udgangspunktet at sko til arbejde, fest og fritid bør være ligeså behagelige at gå i som sneakers – altså bløde fra første skridt og uden at give vabler eller ømme fødder.

Fakta om Buté:
Idéen og tanken bag Buté opstod, ligesom så mange andre gode ideer, som et svar på et problem. Hvorfor skal (ofte dyre) “dress shoes” altid være ukomfortable? Hvorfor har vi accepteret at “man lige skal gå dem til”? Burde pris ikke være lig med kvalitet; og burde kvalitet ikke være lig med det komfortable? Kan det virkelig passe, at man skal glæde sig til at få skoene af endnu mere, end man glædede sig til at få dem på? Det synes vi ikke kunne passe – og således blev Buté til virkelighed.

Vores mission er at skabe sko, du kan have på hele dagen – uden at du kan mærke, at du har haft sko på hele dagen vel at mærke. Det vigtigste for os er komfort. Men ofte er et stort fokus på komfort også lig med et mindre fokus på det æstestiske udtryk. Med Buté behøver du ikke tage valget imellem at være komfortabel eller stilfuld. Vi garanterer, at du kan være begge dele på samme tid. Vi laver alle vores styles med et fundament i solidt håndværk, kvalitet og vigtigst af alt komfort, drysset med et klassisk og elegant, men samtidig moderne, udtryk, skriver Buté på sin hjemmeside

Går helhjertet til opgaven

Virksomheden har fra begyndelsen haft både familiære og forretningsmæssige erfarne investorer med på sidelinjen.

Det drejer sig om Rasmus Eriksens onkel, grundlægger af modekoncernen DK Company, Jens Poulsen, der står bag brands som InWear, Gestuz og Blend – og hans far, forretningsmanden Dion Eriksen, der udover den internationale brillekoncern Pro Design Denmark også har investeret bredt i danske og udenlandske produktionsselskaber.   

Nu træder Thomas Blachman så ind i den trio. 

”Jeg går altid helhjertet ind i det, jeg tror på, og har i længere tid ledt efter nye former for investering. Kvalitet er min vej, også når det gælder sko, som altid har været et vigtigt valg for mig. Sko er ligesom sproget det, der skal føre dig steder hen. Det handler om kropssprog og udtryk. Ligesom med jazzmusik; skal du gå pænt, udtrykke dig originalt, er du nødt til at have de bedste betingelser. Sko skal være noget, du har lyst til at pudse og vedligeholde,” udtaler han.

Med sin dedikation, sit evige fokus på kvalitet og sin personlige fremtoning er Thomas Blachman det perfekte match for Buté, vurderer Rasmus Eriksen. 

”Blachmans klassisk-med-kant-stil passer til vores dna. Vores koncept er født online, men i det seneste år har vi også indgået aftaler med flere fysiske butikker og kæder. Både i Danmark og udlandet. I videreudviklingen af Buté bliver Blachman en inspirerende og kreativ sparring ind i vores kommercielle team, som vil bidrage til at holde næsen i sporet efter det vigtige fokus på kvalitet, udtryk og stil,” siger Buté-stifteren afsluttende.

Del artikel

Andre læser også