Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Bliv klogere på den professionelle procesleders tilgang til arbejdet

Af Annoncør

Få indblik i den effektive procesleders tilgang til arbejdet med helt konkrete bud på, hvad det er en procesleder kan og gør i sit arbejde, og find inspiration til dit eget arbejdsliv.

Annoncørbetalt indhold leveret af: Go’Proces

På proceskonsulentuddannelsen bliver vi ofte spurgt om, hvad procesledelse egentlig er. Og det er et rigtig godt spørgsmål! Almindelig ledelse er ofte resultatorienteret med et stramt fokus på at opnå definerede mål. Proceslederen – og procesledelse i det hele taget – har bestemt også organisationens mål i sigte, men ganske ofte er der også i stor udstrækning fokus på læringen undervejs i processen for alle deltagende i procesarbejdet. Man kan sige, at procesledelse kommer på banen, når hensigten er at ændre adfærd eller fordre en bestemt udvikling, og derfor vil den kyndige procesleder som regel være åben, nysgerrig og undersøgende med formålet at få så mange indtryk og perspektiver med i processen.

Afhængig af hvilket perspektiv man har på procesledelse, så er der mange forskellige tilgange og opfattelser af, hvad procesledelse er i praksis. Således er det mere end vanskeligt at definere helt præcist, hvad procesledelse er. Men vi vil gerne give vores bud herpå. Derfor finder du her nogle helt konkrete bud på, hvad der kendetegner og definerer procesledelse:

Det at udvise refleksivt lederskab

Den erfarne procesleder ved, at det kræver legitimitet og ”optjent ret” at lede gennem det, man gør og måden, man gør det på, og ikke mindst fra de mennesker, man vil lede. Det handler altså om, at proceslederen ved hvordan man tager lederskabet og i det hele taget får lov til at tage det i konkrete situationer, og at man som procesleder refleksivt udvælger metoder og konkrete værktøjer til sin procesledelse.

Fleksibilitet og alsidighed

Planlægning er godt, men selv ikke den mest minutiøse planlægning kan bringe proceslederen og de øvrige personer igennem processen fra start til slut. Der sker noget undervejs – man opdager simpelthen ting som giver indsigt og gør én klogere, og som vil få proceslederen til at erkende og indse, at der skal findes en anden vej end den planlagte.

Derfor er alsidigheden, fleksibiliteten og dermed evnen til improvisation bestemt lige så vigtigt som god planlægning.

Motivation og inspiration

Procesledelse bunder i grundtanken om, at ”tankpasserpædagogik” ikke virker. Det betyder ganske enkelt, at menneskers hjerner ikke er tomme kar, og fordi læring ikke opstår, fordi en underviser eller leder fylder information i hovedet på folk. Læringen opstår først i det øjeblik, at mennesker er motiverede og tager ansvar for rent faktisk at opnå læring. Men kan altså godt tvinge de ansatte på kursus og seminarer, men adfærdsændringer sker først i det øjeblik, at incitamentet og viljen er til stede ved den enkelte. Derfor kan man sige, at den effektive procesledelses mål er at gøre mennesker nysgerrige på nye handlemønstre og muligheder.

Tydelig rammesætning

Det er vigtigt at rammesætte, da mennesker ellers bliver usikre på, hvad de skal tage del i, og derfor vil de ofte reagere med passivitet og i værste fald modvilje. Derfor er det væsentligt at rammesætte processen klart og tydeligt, når processens formål, varighed og indhold skal kommunikeres. Giv folk besked om, hvad de kan forvente!

Hvis du er interesseret i at arbejde med processer, så tilbyder Go’Proces en proceskonsulentuddannelse hvor du på tryg vis bliver uddannet til professionel proceskonsulent, hvor der er fokus på at lære mange metoder med en reflekteret praksis.

 

Del artikel

Andre læser også