‘Rent kaos’: Cykelparkering i Aarhus kaldes elendig

Selvom Danmark bryster sig af at være verdens bedste cykelland, er parkeringsmulighederne under al kritik.
Det gælder bl.a. her i Aarhus, hvor tilstandene visse steder er decideret kaotiske ifølge en af Danmarks førende eksperter i cykelparkering.
Aarhusianske Pablo Celis, der er tidligere ansat Aarhus Kommune med fokus på byens cykelparkering, er nu ude med en hård kritik af cyklisters parkeringsmuligheder i Danmark og særligt landets største byer.
I en pressemeddelelse fra Cyklistforbundet sætter han følgende ord på situationen:
”Danskerne skal cykle mere, men politikerne investerer ikke i steder, hvor de kan stille cyklen sikkert fra sig. Det er især kaotisk ved stationerne i de store byer, men det kniber med parkering i stort set hele landet.
Det er rent kaos på Hovedbanegården i København og på banegården i Aarhus, og det billede ser vi i stort set hele Danmark.”
Peger på hollandske løsninger
Hvis standarden for cykelparkeringen i Danmark skal hæves, kræver det helt andre investeringer, end dem der bliver foretaget nu.
Fx ved banegårdene i Aarhus og København, hvor der – ifølge kritikken – slet ikke er plads nok.
”Her bliver man nødt til at indrette parkeringshuse og -kældre med direkte adgang til perronen. Det har man for eksempel gjort flere steder i Holland.
I Amsterdam har man bygget parkering til 7.000 cykler under vandet ved hovedbanegården, og i byer på størrelse med Aarhus har man anlæg med plads til op til 20.000 cykler.
Det er dyre løsninger, som ingen kommuner i Danmark kan finde finansiering til,” siger Pablo Celis, der efterlyser, at staten træder til med flere penge:
”Der er årligt kun 100 til 150 millioner kroner i en pulje, som kommunerne kan søge, og da et parkeringshus ved Hovedbanegården i København koster mindst en halv milliard at indrette, ville det tømme puljen de næste fem år.”

‘Paradoksalt og under al kritik’
Kritikken er en del af seneste udgave af Cyklistforbundets magasin CYKLISTER, hvor også direktør i Cyklistforbundet, Kenneth Øhrberg Krag, sætter ord på.
”Det er paradoksalt, at vi gerne vil bryste os af at være et af verdens bedste cykellande, og så har så elendig cykelparkering, som vi faktisk har.
Den er faktisk under al kritik, og vi burde prioritere det langt højere,” siger Kenneth Øhrberg Krag og tilføjer:
”Der skal være politisk vilje til at sætte de beløb af, som der skal til. Både kommunerne og staten burde i langt højere grad prioritere god, sikker, tryg og tør cykelparkering til landets over to millioner daglige cyklister.”
Aarhus havde planer for cykelparkering ved banegården og har fået bevilget knap 24 millioner kroner fra staten til det.
Projektet ville forventet løbe op i 70 millioner kroner, men pengene, som var afsat, er sparet væk, og projektet er nu lagt på is.
Pablo Celis peger dog på enkelte lyspunkter. Både Viborg og Odense har kraftigt forbedret cykelparkeringen ved deres banegårde.
I dag er Odense Banegård den station i landet, som flest cykler både til og fra.