500 pladser forsvinder: Cyklistforbundet kritiserer ‘helt uholdbar’ situation i Aarhus

Aarhus står over for en drastisk ændring i byens cykelinfrastruktur.
Op mod 500 cykelparkeringspladser på Bruuns Bro fjernes snart i forbindelse med en renovering, og der er ingen planer om at etablere dem igen.
Det får nu Cyklistforbundet til at kalde situationen “helt uholdbar”. Hos forbundet forventer man, at det vil få meget negative konsekvenser for både cyklisterne og butikslivet i Aarhus.
”Bruuns Bro skal renoveres, og cykelparkeringspladserne bliver fjernet, men der er ingen løsning i renoveringsperioden, og der er ikke en plan for at etablere dem igen.
Banegårdspladsen er i forvejen dum, når det gælder cykelparkering; nu bliver den endnu værre,” udtaler Kristian Beedholm, forperson for Cyklistforbundet i Aarhus, i en pressemeddelelse.
Læs også: ‘Rent kaos’: Cykelparkering i Aarhus kaldes elendig Forudser ærgerlige konsekvenser
Kristian Beedholm reagerer på, at der forsvinder rigtig mange pladser til cykelparkering ved Aarhus Hovedbanegaard – mellem 400 og 500 i første omgang.
Senere forsvinder der måske helt op mod 900 pladser.
Direktør for Cyklistforbundet, Kenneth Øhrberg Krag, beklager også de dårlige udsigter for cykelparkeringen.
”Hvis der ikke er cykelparkering ved banegården, afholder det nogle fra at cykle. Andre stiller cyklen, hvor de nu kan finde plads til den, så jeg forudser, at det her får to ærgerlige konsekvenser.
Færre vil cykle til toget og i stedet tage bil eller offentlig transport, og der vil komme til at flyde med cykler omkring banegården i Aarhus til gene for byens borgere og butiksliv.
Det kan ingen være tjent med i Danmarks næststørste by. Cykelparkeringen ved Bruuns Bro er en af Danmarks bedst beliggende og mest benyttede,” siger han.

‘En god løsning i morgen’
Cyklistforbundet kritiserer, at byrådet i Aarhus ikke har en plan for, hvad der skal ske, når parkeringen på Bruuns Bro forsvinder.
”Det er noget med, at ’der kommer en god løsning i morgen’. Det synes jeg er useriøst over for cyklisterne i Aarhus,” siger Kristian Beedholm.
Som led i kommunalvalgkampen har Cyklistforbundet i Aarhus inviteret en række toppolitikere på ladcykeltur gennem byen.
Formålet er at give politikerne et førstehåndsindtryk af de udfordringer, cyklister møder i Aarhus.
Forbundet planlægger desuden et debatarrangement få uger før valget, hvor både politikere og borgere inviteres til at diskutere transportpolitiske emner med fokus på cykling.
Læs også: Måber over chokerende tal: Næsten risikofrit at stjæle cykler i de største byer “Vi vil gøre alt, hvad der står i vores magt, for at få politikerne til at forholde sig til, at der forsvinder hele 500 cykelparkeringspladser ved banegården – vist helt op mod 900 pladser på sigt.
Det er helt uholdbart,” konstaterer Kristian Beedholm afsluttende.