Direktør er utrolig ærgerlig: Derfor har Letbanen store problemer lige nu

Det har næsten været så sikkert som amen i kirken hver morgen de seneste dage: At Letbanen har været ramt af forsinkelser eller aflysninger.
Nu har Aarhus Letbane så udsendt en pressemeddelelse, hvori man forklarer de seneste dages udfordringer.
Og det er den øjeblikkelige vejrsituation, hvor vi 6 dage i træk har haft meget høj luftfugtighed, ingen vind og nattefrost, der har betydet is på køreledningerne og dermed voldt Letbanen store problemer.
”Jeg er selvfølgelig utrolig ærgerlig over situationen, men kan betrygge alle passagerer og interessenter i, at der arbejdes intensivt på at undgå situationer som disse”, lyder det fra direktør Michael Borre i pressemeddelelsen.
På det seneste har problemet været størst udenfor midtbyen, og i dag – tirsdag d. 8. marts – har linje L1 mellem Grenaa og Lystrup været ramt.
Olie er det “bedste” middel
Aarhus Letbane har ellers forsøgt at undgå problemerne.
Som en del af vinterberedskabet har man siden november 2021 sprøjtet olie fra Interflon på køreledningerne, og indtil nu har resultatet været positivt.
Ifølge Aarhus Letbane viser erfaringer fra andre baner i Holland og Frankrig, der bruger samme olie, at effekten bliver bedre, jo flere gange den sprøjtes på.
Generelt mener man hos Letbanen, at vinteren har været god, men de seneste dages vindstille vejr med høj luftfugtighed og rimtåge kombineret med frostgrader har altså givet nye udfordringer med is på køreledningerne.
”Det er fortsat vores vurdering, at Interflons olie lige nu er det bedste middel for os i forhold til vores vilkår, men vi er naturligvis ærgerlige over, at der har været så store problemer de sidste dage.
”Vi kan dog se, at problemerne med isen aftager hurtigere end de andre år, hvilket vi tilskriver Interflon-olien,” fastslår Letbanens direktør Michael Borre.
Busser erstatter aflyste afgange
På den korte bane har Aarhus Letbane iværksat følgende tiltag for at håndtere situationen:
- Bestilt erstatningsbusser til morgentrafikken, så længe vejret ikke forandrer sig til det bedre.
- Overvejer en løsning, hvor der kan skrabes is med en entreprenørmaskine inden første tog med passagerer afgår.
- Interflon kommer igen i den kommende uge fra onsdag til fredag og sprøjter olie på for femte gang denne vinter. Det forventes at have en positiv effekt.
- Er desuden i dialog med Interflon omkring vores erfaringer for denne vinter – og ikke mindst den forgangne uge. De fortæller bl.a., at en bane hos SNCF i Frankrig har haft samme oplevelse.
Letbanen oplyser videre, at arbejdet med at vurdere mulige langsigtede og dyrere løsninger fortsætter, så de senere kan vurderes af bestyrelsen.