Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

En smoothie er det perfekte mellemmåltid

Af Annoncør

En vellykket smoothie kan smage lige så godt som den lækreste dessert, men samtidig være så sund, at den dækker hele dit vitaminbehov for en hel dag! Derfor er der mange gode grunde til at drikke en smoothie så ofte som muligt.

Ideen til smoothies opstod i USA i 1960’erne, og siden har den gode trend bredt sig til hele verden. Hvert land har sine egne lokale frugter og grøntsager, der smager godt i en smoothie.

De første smoothies bestod af frugter og/eller bær, der blev blendet med et mælkeprodukt (fx yoghurt) og/eller juice samt knust is. Konsistensen og smagen blev som en klassisk milkshake.

I dag er smoothies blevet en del af en sundhedsbølge, hvor det gælder om at proppe så mange vitaminer, proteiner, fibre og andre gode sager i drikken.

Der findes masser af spændende opskrifter på smoothies, men dybest set behøver du ikke en opskrift for at lave dig din egen vildt lækre smoothie. Kig i køleskabet og køkkenskuffen – og begynd at fylde de gode sager i blenderen eller foodprocessoren:

 

  • Frugt og bær som blåbær, jordbær, hindbær, banan, æble, pære
  • Grøntsager som spinat, avocado, broccoli, gulerod, blegselleri
  • Proteiner som nødder, mandler, havregryn, quinoa, æg
  • Smagsgivere som ingefær, honning, citron, appelsin, krydderurter
  • Væske i form af yoghurt, skyr, vand, juice, isklumper

 

Kort sagt: Du kan stort set putte alt i en smoothie. Bare det smager godt og kan blendes til en flydende drik.

4 tidspunkter, hvor en smoothie er genial

SOM MORGENMAD. Prop lidt bær, frugt, frisk ingefær og en håndfuld havregryn i blenderen sammen med vand, juice eller minimælk…

SOM FROKOST. Prop æble, spinat, avocado, citron, æg, mandler og et par dadler i blenderen sammen med rigeligt koldt vand

SOM DESSERT. Prop dine yndlingsfrugter og bær i blenderen sammen med honning, ingefær, græsk yoghurt og knust is

LIGE EFTER TRÆNING – læs afsnittet om protein-booster nedenfor

Smoothie som protein-booster

Hvis du vil have mere ud af din træning, kræver det proteiner. Proteiner er med til at øge din muskelmasse, og samtidig er proteiner nødvendige for, at din krop kan regenerere efter træning og genopbygge sin styrke.

Mange undersøgelser tyder på, at det bedste tidspunkt at indtage de livsnødvendige proteiner er i minutterne efter, at du har afsluttet træningen. Her er du normalt ikke særligt sulten (det kommer først lidt senere), og derfor er det nemt og smart at drikke en proteinholdig smoothie.

Du kan selvfølgelig bare blende proteinpulver med fx juice, men du kan få lige så mange proteiner ad naturlig vej. Der er masser af proteiner i: Æg, skyr, græskarkerner, nødder, mandler, havregryn, broccoli… supplér med citronsaft, honning, ingefær og koldt vand.

Greenie – smoothie med grøntsager

Som du kan læse, er der meget godt at sige om smoothies. Men er du på jagt efter den ultimative sundhedsdrik, er greenies endnu bedre.

En greenie er dybest set en smoothie, hvor indholdet af grøntsager er højere end indholdet af frugt. Grøntsager har ofte flere kostfibre end frugt, og de indeholder mindre af det fedende frugtsukker.

Prøv for eksempel at blende spinat, broccoli, avocado, æble, citronsaft og koldt vand. Dét er sundt!