Farvel til ikonisk spillested: Allersidste koncert spilles i weekenden

Efter næsten tre årtier som et af Danmarks mest markante spillesteder lakker det nu mod enden.
For i weekenden spilles den sidste livekoncert i de ikoniske lokaler i Toldbodgade, inden man til september 2026 flytter ind i helt nye rammer på Sydhavnen.
Det er på lørdag den 30. maj 2026, at TRAIN for sidste gang stiller sine skrå brædder til rådighed for en musikalsk oplevelse.
Her indtager de tre metalbands Terrorpy, Lightchapter og He Who Saw The Abyss scenen til en trippelkoncert.
For TRAIN markerer koncerten ikke blot afskeden med en bygning, men også afslutningen på et historisk kapitel i Aarhus’ musik- og kulturliv – og ikke mindst starten på et nyt stort kapitel.
“Det bliver naturligvis en speciel aften, når vi på lørdag for sidste gang slipper musikken løs i Toldbodgade.
TRAIN har været et samlingspunkt for musikelskere, medarbejdere, musikere og kulturliv i snart 30 år.
Tusindvis af koncerter, oplevelser og fællesskaber har levet i huset, og det bliver vemodigt at lukke døren til det her sted, men vi glæder os samtidig enormt til at flytte ind i de nye lokaler og kickstarte en helt ny epoke for musikken i Aarhus,” siger Carsten V. Nielsen, direktør for TRAIN, i en pressemeddelelse.
The The, Snoop Dogg og Iggy Pop
TRAIN blev etableret i 1998 af Chris Anker-Petersen med ambitionen om at bringe rockmusikken tilbage til Aarhus og skabe et professionelt spillested med national gennemslagskraft, og det lykkedes.
Siden åbningen har det udviklet sig til et af Danmarks mest markante rytmiske spillesteder og har gennem årene præsenteret flere tusinde koncerter med både internationale verdensnavne, danske topnavne og upcoming artister.
Musikelskere har gennem årene kunnet opleve store internationale navne som The The, Mac Miller, Snoop Dogg, Rickie Lee Jones, Motörhead, Iggy Pop, Leon Bridges, Simple Minds, Bryan Ferry, First Aid Kit, Placebo, Suede og mange, mange flere.
Der er stort set heller ikke en dansk musiker, som ikke har været forbi lokalerne i Toldbodgade gennem de snart 30 år, og TRAIN har i den grad været med til at sætte Aarhus på landkortet som musikby.
Rykker ind hos andre spillesteder
Selvom dørene til de nuværende lokaler lukker på lørdag, så fortsætter TRAIN med at afholde koncerter i perioden frem mod åbningen af det nye spillested på Sydhavnen.
En række af Aarhus’ musik- og kulturaktører vil danne ramme om koncerter og arrangementer under TRAIN-navnet.
Blandt samarbejdspartnerne finder man Headquarters, Erlings Jazz- & Ølbar, Zanders, A-Huset og Phono, som alle vil lægge scene til koncerter og events i de kommende måneder.

“Vi lukker ned for koncerter i egen sal i overgangsperioden, men fortsætter vores mangeårige samarbejde med en lang række af byens øvrige store og små scener.
Nære samarbejder vi sætter utrolig stor pris på, og som vi naturligvis holder fast i – også på den anden side af flytningen til Sydhavnen,” understreger Carsten V. Nielsen.
Læs også: Sunshine Reggae: Ikonisk duo giver gratis koncert i Aarhus Nyt spillested til 45 millioner
Det nye TRAIN åbner i september 2026 og bliver markant større end de nuværende rammer.
Med to koncertsale, større publikumskapacitet, topmoderne lyd- og produktionsfaciliteter samt en central placering i Aarhus’ nye kulturbydel skal TRAIN udvikle sig til et musikalsk kraftcenter for hele Aarhus, Østjylland og Danmark.
Projektet har været undervejs i otte år og forventes samlet at koste ca. 45 millioner kroner i etableringsomkostninger.
Fakta om TRAIN
Den sidste koncert i de gamle lokaler på Toldbodgade afholdes lørdag d. 30. maj 2026, her spiller de tre metalbands: Terrorpy, Lightchapter og He Who Saw The Abyss
TRAIN flytter til nye lokaler i Sydhavnen Aarhus til september 2026
På Sydhavnen øger TRAIN sin kapacitet til to scener – med en kapacitet på henholdsvis 1.500 gæster og 350 gæster
Projektet forventes for TRAIN at koste en investering på ca. 45 mio. kr. i etablering
TRAIN har aktuelt 9 fastansatte, 10 timelønnede afviklere, ca. 30 løst tilknyttede teknikere/produktionsfolk og omkring 90 frivillige. I forbindelse med flytningen til Sydhavnen udvides antallet af tilknyttede medarbejdere
TRAIN er etableret i 1998 af Chris Anker-Petersen
I 2018 blev ejerskabet af TRAIN overdraget til TRAIN-Fonden. Fonden blev etableret med hjælp fra lokale ildsjæle/aktører samt NorthSide, og er en kulturel og almennyttig fond uden private interesser – og med mål, opgave og vision om at præsentere, formidle og understøtte musikken og det rytmiske miljø i Aarhus, regionen og det øvrige land
TRAIN blev i år 2000 første gang udpeget som Regionalt Spillested og Kulturelt vækstcenter af Aarhus Kommune og Statens Kunstfond. Senest er spillestedet genudpeget for perioden 2025-2028.
Det nye TRAIN får en hovedsal med plads til cirka 1.500 gæster samt en mindre scene med kapacitet til cirka 350 gæster.
Begge sale kan anvendes til både koncerter, liveindspilninger, undervisning, talentudvikling og kreative samarbejder.

Nyt kapitel for hele Aarhus
Ifølge Henrik Puggaard, forperson for TRAIN-Fonden, handler visionen om langt mere end blot et nyt spillested.
“Det nye TRAIN skal være et levende og professionelt musikalsk knudepunkt, hvor koncerter, talentudvikling, læring, frivillighed og sociale fællesskaber udvikles sammen.
Ambitionen er at skabe et fysisk epicenter for musikken, hvor musikere ikke blot optræder, men også kan udvikle sig, samarbejde og være en del af et stærkt kreativt miljø,” siger han.
Læs også: Ærgerlig melding: International stjerne melder afbud til NorthSide Det nye TRAIN bliver samtidig en central aktør i udviklingen af Sydhavnen, som Aarhus Kommune ønsker skal udvikle sig til en levende bydel med kultur, kreative erhverv og sociale fællesskaber.
For TRAIN handler fremtiden derfor både om musik, mennesker og byudvikling.
“Vi skal styrke musikken, fællesskabet, talentudviklingen og de nye generationers møde med musikkens kvaliteter.
Det nye TRAIN bliver ikke kun et nyt spillested, det bliver et nyt musikalsk kapitel for hele musiklivet i Aarhus,” siger Carsten V. Nielsen.