Fed Fredag: Nostalgi og hit på hit, men tam præstation af Anne, Sanne og Lis

Af Pernille Søborg

Tivoli Friheden slog lørdag aften dørene op for koncert med 80´er-pop/rockens førstedamer, Anne Linnet, Sanne Salomonsen og Lis Sørensen. Tivoli Friheden var fyldt til bristepunktet. Det gråstænkte publikum var kommet for at mindes deres ungdom og kunne nyde en aften i nostalgiens tegn. Desværre svigtede stemmerne af og til, og de tre sangerinder kom ikke ud over scenekanten.

Glimmertøj

I maj måned 2019 gik de tre sangerinder for første gang i 38 år sammen på scenen. Der er nu ikke sket meget gennem årene – altså bortset fra alderen og slid på stemmerne. Tøjet sendte tankerne tilbage til 80´erne. Klædt i pels og læderjakker og med guld og sølv glimmerbukser kom sangerinderne ind på scenen. I løbet af koncerten røg mere og mere tøj af i takt med, at de spurgte publikum, om de kunne holde varmen denne september aften. Koncerten blev indledt med “You’re Crazy” fra Anne Linnets soloalbum af samme titel fra 1979. Det eneste engelsksprogede nummer denne aften. Her sang alle tre leadvokal på skift.

Mange hits

Efter en lidt tam start kom der mere gang i koncerten og publikum. Den smukke ballade “Det er ikke det, du siger”, slap Sanne Salomonsen rigtig godt fra. Vokalen er noget dybere, end vi er vant til, og vi hørte de mange års slid på stemmen, hvilket egentlig klædte dette nummer. Vi fik også en flot saxofonsolo her. Anne Linnet tog solbrillerne på og stillede sig frem på scene til keyboardet. Vi var ikke i tvivl om, at nummeret “Glor på vinduer” nu var i gang. Anne Linnet har den mindste stemme af de tre, men er den mest produktive. Lis Sørensen fik publikum til at rocke med til “Mine øjne de skal se”. Hendes stemme er den største af de tre, og hun har også bevaret blødheden. Med “Indtil dig igen” viste Lis Sørensen sin imponerende kraftfulde stemme. I front sammen med Jonas Krag, der gav nænsomt fingerspil på guitar, kom sangerindens karakteristiske hæshed frem og gik ind under huden.

En gang aarhusianer

Lis Sørensen og Anne Linnet glædede sig over at spille på hjemmebanen. Sørensen fortalte om sin første brandert i Tivoli Friheden, hvor hun til Blå mandag lå i hækken med en halv Hof. Sanne Salomonsen tilføjede, at hun godt kunne tænke sig at være aarhusianer. Mere blev der ikke kommunikeret med publikum, ud over de første rækker fik high-fives, da sangerinderne kom ned fra scenen. Der er ingen tvivl om, at sangerinderne nød at være sammen på scenen og synge deres sange. De har en særlig kemi sammen, men kontakten til publikum var ikke imponerende. Tværtimod.