Nyhedsbrev

Artikler med:

Nyeste artikler

Fra færgeleje til gadekvarter: Aarhus Kommune kommer med ny melding om Pier 3

Visualisering: SLETH, COBE, BRIQ
Visualisering: SLETH, COBE, BRIQ

For ganske få uger siden blev et nyt forslag til udviklingsplanen for Pier 3 præsenteret med planer om at omdanne det øde område til et grønt og levende gadekvarter.

Nu er der nyt i sagen.

Byrådet har i denne uge sendt forslaget i offentlig høring. Det skriver Aarhus Kommune i en pressemeddelelse.

Den kommende tid vil aarhusianerne blive inviteret til at komme med input til planerne, der foreslår at forvandle Molslinjens gamle færgeleje til et grønt og levende bykvarter inspireret af de klassiske aarhusianske kvarterer og midtbyen.

Karréby med plads til ophold

Udviklingen af Aarhus Ø har været på tegnebrættet siden 90’erne, og nu er vi kommet til sidste brik i Ø-puslespillet.

Pier 3 ligger i smørhullet mellem ydre Aarhus Ø og midtbyen. Netop nærheden til midtbyen præger forslaget til udviklingsplanen.

Fra færgeleje til gadekvarter: Aarhus Kommune kommer med ny melding om Pier 3
Visualisering: SLETH, COBE, BRIQ

”Der er ingen tvivl om, at aarhusianerne holder af midtbyens levende gader med forskellige stemninger og oplevelser, og at vi kan lide at bo i de klassiske karréer med liv i stueetagen.

Heldigvis er der udsigt til endnu mere af det Aarhus, vi kender og holder af i det nye bykvarter på Pier 3, når bykvarteret bygges som en karréby med levende gade- og byrum og grønne, solrige rum,” siger Nicolaj Bang, rådmand, Teknik og Miljø.

Skal styrke livet og stemningen

Forslaget til udviklingsplanen lægger også op til et grønt byrum helt centralt i kvarteret på størrelse med Steen Billes Torv på Trøjborg, at Bernhardt Jensens Boulevard skal være en handelsgade samt en større bypark på Pier 2 og de omkringliggende arealer.

Bykvarteret skal ifølge forslaget opbygges efter den klassiske karréby med karréer mellem 3-7 etager, så gader og rum bliver gode at opholde sig i.

Fra færgeleje til gadekvarter: Aarhus Kommune kommer med ny melding om Pier 3
Visualisering: SLETH, COBE, BRIQ

Håbet er, at det fremtidige gadekvarter vil styrke livet og stemningen, der allerede er på Aarhus Ø, hvor det gamle lodstårn på Pier 3 bliver integreret i et nyt byrum ud til bugten.

Mod nord og Bassin 7 kommer en foreningskaj med plads til flere vandaktiviteter. Mod syd og Bassin 5 bliver kajen begrønnet og koblet til byparken på Pier 2.

Om arealudviklingsselskabet:
Aarhus Byråd besluttede i sommeren 2022 at udvikle Pier 3 via et arealudviklingsselskab. På ydre Aarhus Ø har Aarhus Kommune udbudt byggeretter, der er solgt til forskellige udviklere. På Pier 3 vil Aarhus Kommune indgå i et arealudviklingsselskab med en privat partner.

Arealudviklingsselskabet vil udvikle og sælge byggeretter på Pier 3. Det skal sikre, at Pier 3 bliver en sammenhængende bydel. Der skal tænkes by før bygninger, så aarhusianerne får nogle attraktive byrum og et spændende byliv. Med andre ord så sikrer et arealudviklingsselskab, at Aarhus Kommune kan stille flere krav til, at byen hænger sammen – både bygningerne, byrummene og bylivet.

Den kommende udviklingsplan, som det valgte udviklerteam skal realisere sammen med Aarhus Kommune, danner grundlag for, at parterne senere kan stifte et arealudviklingsselskab.

Om udviklerteamet:
Udviklerteamet, som gennem det seneste år har arbejdet med planen, består af Kilden & Hindby, Bricks, AP Pension, Heartland og Voluntas. Derudover er et hold af arkitekt-, ingeniør- og rådgivningsvirksomheder tilknyttet: SLETH, Cobe, BRIQ, NIRAS og Artelia.

Kilde: Aarhus Kommune

Aarhusianerne tages med på råd

Pier 3 er det sidste tomme areal på Aarhus Ø og dermed også sidste punktum i mange års byudvikling.

Fra færgeleje til gadekvarter: Aarhus Kommune kommer med ny melding om Pier 3
Grafik: SLETH, COBE, BRIQ

”Vi er kommet en lang vej med Aarhus Ø, men inden vi runder det hele af med Pier 3, ser jeg frem til at høre, hvad aarhusianerne siger om den plan, som vi nu lægger frem.

Som den sidste brik på havnen, er Pier 3 afgørende for, at vi får fuldendt bydelen på bedst mulig måde og koblet den solidt sammen med det øvrige Aarhus, så jeg håber mange vil give deres besyv med,” siger Anders Winnerskjold, borgmester i Aarhus.

Forslaget til planen er udviklet af et udviklingsteam i samarbejde med Aarhus Kommune.

Planen tager udgangspunkt i den tidligere borgerinddragelsesproces på Aarhus Ø, der mundede ud i seks strategiske temaer og en større digital spørgeskemaundersøgelse med mere end 5.000 deltagere.

Aarhusianerne har via to borgermøder kunnet følge planerne, hvor udviklingsteamet har vist de foreløbige tegninger og ideer.

Forslaget til udviklingsplanen er i høring frem til 12. juni 2025 via deltag.aarhus.dk

Aarhusianerne bliver inviteret til åbent hus og byvandring på Pier 3 tirsdag d. 27. maj 2025. Efter høringsperioden skal planen politisk behandles, inden den kan danne grundlag for at stifte et arealudviklingsselskab.

Del artikel


Korte videoer

Mest læste historier i dag




 


 


 


 


Udvalgte artikler

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Tilladelse til politiske reklamer

For at støtte den demokratiske samtale, vil vi gerne spørge om din tilladelse til at vise dig politiske reklamer på denne hjemmeside.

Du vil altid kunne se, hvem der er afsender af reklamen, og hvorfor du ser den. Vi anvender aldrig følsomme oplysninger som din politiske overbevisning til at målrette reklamer.

På alle reklamer kan du finde kampagne id, som du kan bruge til at finde al info på om kampagnen på https://politiskreklame.dk/

Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage.