Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Gode råd til at forbedre din søvn

Af Annoncør

Vi er desværre alt for mange, der ikke får den nødvendige nattesøvn, vi har brug for, for at kunne fungere optimalt, når alarmen ringer næste morgen. Der kan være mange grunde til, hvorfor vi ikke får den nødvendige mængde søvn, vi har behov for, og det varierer naturligvis fra person til person. Hvis du i øjeblikket ikke føler, du får sovet nok fra dag til dag, så kan du med fordel læse med herunder i vores gode råd til, hvorledes du selv kan være med til at forbedre din nattesøvn. Det er klart, at alle er forskellige, og dermed vil alle nedenstående råd ikke passe perfekt til alle, og af denne grund ønsker vi, at vores læsere benytter sig af vores råd i det omfang, der giver mening for dem. 

Har du overvejet en tyngdedyne? 

I løbet af de seneste par år er der blevet sat mere fokus på vores nattesøvn, samt hvilke konsekvenser det har for vores helbred, når vi over en længere periode ikke får den mængde søvn, vi har krav på. Ud fra dette er der blevet sat fokus på, hvad man selv kan gøre for at skabe de rette betingelser for en bedre nattesøvn. Et eksempel på dette er implementeringen af en tyngdedyne. En tyngdedyne er, som navnet også antyder, en dyne hvori der er lagt ekstra tyngde i materialet i form af små glasgranulater. Med en sådan dyne vil eventuelle uroligheder i kroppen blive dæmpet på grund af tyngden i dynen, der bliver lagt over kroppen. Mange danskere har allerede skiftet over til denne type dyne for netop at forbedre deres nattesøvn. 

Skab afslappende rutiner 

Efter en lang dag på arbejde er det nødvendigt, at vi får slappet af og skabt den rette atmosfære til at sove trygt og godt om natten. En måde dette kan lade sig gøre på er blandt andet ved at skabe afslappende rutiner, der kan være med til at fortælle din krop, at det snart er tid til at sove. Dette kunne eksempelvis komme til udtryk ved at læse en god bog, lytte til en afslappende podcast eller drikke din yndlings kop thé. Når disse rutiner gentager sig, vil din krop automatisk associere disse afslappende aktiviteter med, at det snart er tid til at sove. På denne måde giver du altså din krop muligheden for at slappe af inden, det er tid til at lægge sig under dynen. 

Vær ikke bange for en dårlig nattesøvn 

Slutteligt er det vigtigt at huske på, at en dårlig nattesøvn ikke er altafgørende for dig. Det kan nemlig komme til at skabe endnu mere uro at tænke på konsekvenserne af en dårlig nattesøvn, og her er det vigtigt, at én eller to dårlige nætter på ingen måde definerer dig, eller det du kan opnå dagen efter en dårlig nattesøvn. Her er det i stedet vigtigt at bevare roen og ikke mindst troen på, at det natten efter nok skal blive bedre, og at du stadig kan udrette en hel masse selv efter en dårlig nats søvn. 

Vi håber, at ovenstående råd kan være med til at skabe en mere afslappende atmosfære omkring den vigtige nattesøvn.