Mode med omtanke: Kom til stort Fashion Awardshow helt gratis
Der er fokus på mode med omtanke, når Salling afholder Salling Future Friendly Fashion Award på Salling ROOFTOP Aarhus torsdag 11. maj.
Her bliver initiativer med fokus på ansvarlighed og omtanke i modebranchen hyldet med tre store priser.
Der er en samlet præmiesum på 150.000 kroner, hvor hovedprisen, ‘Årets brand’ går til et brand, der har haft særlig fokus på ansvarlighed og omtanke for eksempel i forbindelse med produktion, materialevalg eller cirkularitet.
Vinderen modtager 100.000 kroner.
“Prisen skal accelerere positiv forandring for en mere ansvarlig modeindustri som helhed, sætte fokus på området og gøre det nemmere for vores kunder at træffe mere ansvarlige valg,” siger Sallings direktør, Marianne Bedsted.
Stem på dit yndlingsbrand
‘Årets publikumspris’ skal også findes. Her kæmper de nominerede brands om at vinde prisen, som er på 25.000 kroner. Der er åben afstemning, og det brand med flest stemmer vinder.
Den sidste pris, er ‘Årets talent’, som også er på 25.000 kroner. Den går til en studerende fra en af de fire designskoler i Danmark, VIA Design & Business, KEA, Designskolen Kolding og Det Kongelige Akademi.
Designskolerne har selv nomineret de bemærkelsesværdige nye talenter, der har fokus på omtanke og ansvarlighed i branchen.
Salling Future Friendly Fashion Award:
- Til awardshowet vil en kompetent jury bestående af højtstående branchefolk og repræsentanter fra Salling kåre vinderne af ‘Årets brand og ‘Årets talent’. Juryen består af As Øland Creative Director, Dansk Mode & Tekstil, Betina Simonsen CEO Lifestyle & Design Cluster, Carla Christine Bruus Aagaard-Strube Editor in Chief Fashion Forum, Cecilie Ingdal Editor in Chief ELLE/Vi Unge, Else Skjold Forsker i mode og bæredygtighed, ph.d, Marie BusckCSR og bæredygtighedschef DanskMode & Tekstil, Birthe WibergHead of Marketing & CSR, Sallingog Lars Højgaard RasmussenPurchasingDirector, Salling
- De nominerede brands er indstillet af juryen. Af de oprindeligt indstillede 18 brands, er de otte blevet shortlistet til awardshowet og kæmper således om at blive årets brand
- De otte brands, der kæmper om at vinde ‘Årets brand’ og ‘Publikumsprisen’, er: Aiayu, Klaus Samsøe, Lærke Bagger, Opéra Sport, Proem Parades, Rodinia Generation, Son of a Tailor og WODEN
- De nominerede designtalenter er indstillet af Danmarks fire designskoler
- Man kan se alle de nominerede og stemme på ‘Publikumsprisen’på følgende link: De nominerede (salling.dk)
- Mads Nørgaard etablerer, i samarbejde med Social Craft, live-systue i Sallings vinduer. Her kan man følge tilblivelsen af Mads Nørgaard-tasker syet af 100 procents ’overskudsstof’ Taskerne er limited edition og kan købes under eventugen
- Udover selve showet 11. maj er der forskellige pop-ups i Salling med udvalgte brands. Mød blandt andet LACOR, ISNUHR og WODEN samt ‘We do vintage’, der sælger vintage secondhand designtasker
- I 2021 var det modebrandet Tomorrow Denim, der løb med sejren som ‘Årets brand’. ‘Årets talent’ blev vundet af Mads Kodbøl Vindelev Jørgensen fra Designskolen i Kolding, og ELSK tog ‘Publikumsprisen’
- Priserne uddeles i samarbejde med Salling Fondene
- Alle er velkomne, og der er gratis adgang
- Se hele programmet, mød de nominerede og læs mere på salling.dk
Uffe Buchard styrer slagests gang
Til at styre slagets gang er Uffe Buchard konferencier, og han ser frem til at være en del af showet.
“Danmark nyder et helt unikt momentum internationalt i disse år, når det kommer til mode med ansvarlighed og omtanke, ideologiske tanker og gode ideer omkring design og produktion i branchen.
Derudover er der et skiftende forbrugsmønster blandt især yngre generationer, der kan gøre modebranchen til en væsentlig renere spiller i fremtiden.
Det er en ære at være med til – sammen med Salling – at hylde og belønne de danske kræfter, der skubber til denne positive udvikling,” siger Uffe.
Live-systue i vinduet i Salling
Foruden det helt store show torsdag, er der hele ugen en lang række forskellige aktiviteter i Salling. Blandt andet vil Mads Nørgaard, i samarbejde med Social Craft, etablere live-systue i vinduet i Salling.
Her kan man følge tilblivelsen af Mads Nørgaard-tasker syet af 100 procents ’overskudsstof’. Taskerne, der bliver produceret i vinduet, er limited edition og kan købes under eventugen.
”Vi er meget stolte over at være med i et så kreativt og oplysende projekt, som bringer upcycled processer helt op til overfladen og direkte ind i Sallings vindue.
Vi glæder os meget til at se produktionen live i nye og anderledes rammer,” siger Mads Nørgaard.
Det er Salling og Salling Fondene, der står bag uddelingen af priserne. Første gang awarden fandt sted var i 2020 med henblik på at sætte fokus på og belønne de virksomheder og brands, der går forrest i kampen om at skabe positiv forandring og inspirerer til en mere ansvarlig modebranche.
Det kan være i form af fokus på produktion, materialevalg, cirkularitet, inspiration til forbrugerne omkring ændret adfærd eller andet.