Aarhusianske Naturli Foods: Hakket plantefars storsælger – revet væk på få timer

Selvom plantefarsen, Natuli’ Hakket, som både ligner og smager som kød, kun har været på markedet siden nytår, falder det tilsyneladende i danskernes smag, for det veganske produkt storsælger. Endda i en sådan grad, at føtex, Netto og Bilka, som har introduceret den nye plantefars, i de første dage har haft svært ved at efterkomme den enorme efterspørgsel.
Overvældende interesse
Vi er blevet mødt af en overvældende interesse, som har overgået vores forventninger. Over hele landet storsælger produktet, og vi løber nu ekstra stærkt for at få endnu mere hakket plantefars ud i alle vores butikker, fortæller Christian Toft, indkøbschef i Dansk Supermarked Group, som står bag føtex, Netto og Bilka.
Interessen har været så stor, at kølediskene med plantefarsen i rigtig mange butikker har været tomme få timer efter, at de er blevet fyldt: Så snart, vi har fyldt vores kølediske, bliver de simpelthen revet væk, og det går virkelig stærkt. Allermest er vi dog glade for, at tilbagemeldinger er så gode, som de er. De, der har prøvet det, er entydige positive overfor smagsoplevelsen og produktet, uddyber Christian Toft.
Spået til at hitte
Forbrugerne har kunnet købe Naturli’ Hakket i Bilka, føtex og Netto siden årsskiftet, men allerede inden, at den veganske plantefars landede i køledisken i Dansk Supermarked Groups 600 butikker, var produktet spået til at blive et hit på middagsbordet.
Flere kokke og forbrugere var hurtigt ude at rose produktet, mens generalsekretæren for Dansk Vegetarisk forening, Rune-Christoffer Dragsdahl, brugte større vendinger og kaldte det for en verdenssensation. Det er ikke bare en sensation i Danmark, men på internationalt plan, og potentialet er enormt, siger Rune-Christoffer Dragsdahl.
Knækket en vigtig kode
Hos Naturli Foods, som er firmaet bag den hakkede plantefars, er man også overraskede over den overvældende interesse. Der har været en enorm interesse. Og det viser meget godt, at vi har knækket en vigtig kode ved at udvikle et produkt, som er 100 pct. plantebaseret og kan erstatte det hakkede oksekød. Vi ved, at rigtig mange ønsker flere kødfrie dage, men de vil hverken gå på kompromis med smagen eller undvære retter som lasagne eller hakkebøf, fortæller Henrik Lund, direktør i Naturli’ Foods.
Derfor har det været vigtigt for Naturli’ Foods at både smag og anvendelsesmuligheder og ikke mindst prisen var på plads, så alle kunne være med. Og det må man jo sige det er, når det findes i køledisken i 600 butikker lige ved siden af det almindelige hakkede oksekød og fulgt ud kan være med på prisen til 25 kroner for 400 gram, siger Henrik Lund.