Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Havefesten der blev til en kulturfestival i Aarhus

Af anders@sommersangdigital.dk

Den gratis endagsfestival eller kulturfestival, Sommer.Chillout.Aarhus, har udviklet sig til et fast sommerelement i det århusianske kulturliv. Visionen er stadig at give upcoming kunstnermiljøet muligheden for at blomstre. Og i år er der ikke længere kun tale om musikere, fortæller holdet bag.

 

Upcoming kunstnere

Du skal være mere end almindelig jubeloptimist for at kalde den første udgave af Sommer.Chillout.Aarhus tilbage i 2010 for en succes. Det regnede hele dagen, og kun 150 mennesker mødte op. Men alligevel følte arrangørerne, at endagsfestivalen kunne noget. Den udfyldte et hul i den århusianske musikkultur. En platform, hvor de unge, upcoming kunstnere kunne performe for et stort publikum, som omvendt kunne nyde musikken helt gratis.

 

Ny placering i år

Derfor gentog de arrangementet året efter. Og siden dengang har Sommer.Chillout.Aarhus kun vokset sig større hvert år. I 2011 var der mellem 1.500-2.000 gæster, og i 2015 mødte hele 5.000 festglade mennesker op. “Sommer.Chillout.Aarhus er i dag blevet et afslappende kulturspækket gratis paradis, som har vokset sig ind i århusianernes bevidsthed. Festivalen er blevet afholdt flere forskellige steder, f.eks. Rådhusparken og Ceres Parken, men i år prøver vi et nyt sted – Amfiscenen mellem ARoS og Musikhuset. Det kan blive rigtig godt,” siger Andreas Nielsen, der er én af arrangørerne bag.

 

Mere end musik

Gennem årene har Sommer.Chillout.Aarhus præsenteret stærke navne som Ukendt Kunstner i 2014 og Lord SIVA i 2015. Navne der siden hen har taget skridtet op på de største danske musikscener. Visionen for endagsfestivalen er dog mere end sprøde toner, forklarer Mathias Hedegaard Nielsen, der ligeledes er arrangør. “Nøgleordet ved Sommer.Chillout.Aarhus vil altid være upcoming, men det skal ikke begrænses til musikalske talenter. I år har vi eksempelvis lavet et samarbejde med Kødbyens Madmarked, som kommer til at løfte madoplevelsen helt vildt. Og det er dygtige design- og arkitekttalenter, der står for at udsmykke scenen,” siger han.

 

Bidrager til byens kulturelle miljø

Sommer.Chillout.Aarhus drives non-profit og løftes af et stort hold frivillige kræfter, der alle ønsker at bidrage til den århusianske kultur. Det er særdeles positivt, mener Kim Bisgaard, CEO og CO-founder af Culture & Business by Innovationlab. “Vi ser en tendens i Aarhus lige nu, hvor de her græsrodsmiljøer bare skyder op og bidrager til byens kulturelle miljø, og det er vigtigt, at vi støtter op omkring dem. Sommer.Chillout.Aarhus er et projekt, der forbinder både iværksætteri, kunst, kultur, musik og mad. Det er super fedt, fordi det snakker til rigtig mange mennesker,” siger han.

SCA

I år løber Sommer.Chillout.Aarhus af stablen den 13. august ved Amfiscenen mellem Aarhus’ to store kulturmastodonter, ARoS og Musikhuset. Det er som altid gratis, og du tilmelder dig på Facebook.

 

Fakta

  • Chillout.Aarhus er en endagsfestival, der sætter fokus på upcoming kunstnere inden for kulturlivet.
  • Det er gratis at komme og feste sammen med de tusindevis af andre gæster.
  • Festivalen er non-profit, og holdet bag arbejder alle frivillige.
  • Se mere på sommerchilloutaarhus.dk

 

DB_AarhusUpdate-bannerreklamer_3_930x180

Del artikel

Andre læser også