Historisk resultat: Aarhus Havn slår rekord

Trods geopolitisk usikkerhed og globale udfordringer nåede containertrafikken til og fra Aarhus nye højder sidste år.
Aarhus Havn leverede i 2025 en ny rekord med en historisk høj containeromsætning.
Aldrig før er der blevet sendt så mange containere over kajen hos landets største erhvervshavn.
I alt blev 843.665 TEU (tyve-fods containere) håndteret på containerterminalen, hvor APM Terminals er operatør.
Der er tale om en stigning på næsten 28 procent i forhold til 2024. Det skriver Aarhus Havn i en pressemeddelelse.
Læs også: Kommunen melder ud: Containere forsvinder snart fra Strøget 
“Jeg glæder mig over de historiske resultater, som dygtige medarbejdere har skabt i tæt samarbejde med operatøren og virksomhederne på og omkring havnen.
Det sætter to streger under, at Aarhus Havn er en attraktiv havn og et afgørende knudepunkt for gods og logistik ikke kun i Danmark, men også i europæisk sammenhæng,” siger Kåre Clemmesen, Interim CEO hos Aarhus Havn.
Læs også: Netop meldt ud: Topchef i Aarhus stopper med øjeblikkelig virkning Derfor er efterspørgslen steget
Der har i 2025 været ekstraordinære kapacitetsudfordringer i flere af de andre store europæiske havne.
Det har blandt andet medvirket til, at flere containere er landet i Aarhus.
“Flere af de store europæiske havne har haft kapacitetsudfordringer. Det har fået efterspørgslen efter alternativer til at stige.
Her har vi i Aarhus et robust og konkurrencedygtigt produkt at tilbyde. Det har blandt andet betydet, at Aarhus Havn har modtaget flere transitcontainere, end vi har gjort tidligere.
Samtidig er vores i forvejen stærke rutenet blevet udvidet med nye ruter og skibe,” forklarer Kåre Clemmesen.
Læs også: Vær opmærksom: Nu totalspærres vej midt i Aarhus Den stærke vækst i containeromsætningen afspejles også i den samlede godsomsætning, som i 2025 nåede 11.340.708 tons.
Det er en stigning på næsten 14 procent i forhold til året før.