Østjyllands Politi opfordrer: Husk disse ting inden du kører ud i snevejr

De seneste vejrprognoser viser, at weekenden byder på snevejr flere steder i det østjyske.
Derfor opfordrer Østjyllands Politi nu til, at man husker de forebyggende råd, hvis man har planer om at begive sig ud i trafikken lørdag eller søndag.
Østjyllands Politi opfordrer generelt til, at bilisterne forbereder sig på kørsel i vintervejr.
I den forbindelse er det en rigtig god idé, at man både husker at medbringe varmt tøj og et tæppe, noget mad og drikke samt mobiltelefon, oplader til mobiltelefon og en skovl.
Det skriver Østjyllands Politi i døgnrapporten.
”Vi ved fra tidligere, at der pludselig kan falde store mængder sne i løbet af meget kort tid, som kan give udfordringer i trafikken.
Derfor opfordrer vi til, at man løbende holder sig orienteret i vejrprognoserne og forbereder sig godt, hvis man skal ud at køre i weekenden,” siger Brian Voss Olsen, politiinspektør hos Østjyllands Politi.
Læs også: TV 2 Vejret varsler: Markant snefald på vej Han tilføjer:
”Det gælder både, hvis man skal ud at køre langt, men faktisk også på de kortere ture, hvis man har planer om at besøge nogle venner eller familie, eller hvis man skal en tur i sportshallen eller i supermarkedet, hvor det kan være en god idé blandt andet at medbringe lidt mad og drikke i bilen og noget til at holde varmen med.”
Foruden det glatte føre, som snevejret forventes at medføre, kan sigtbarheden også blive kraftigt forringet, og det kan skabe store trafikale udfordringer.
Læs også: Snevejr og dagsfrost: DMI varsler markant vejrskifte Østjyllands Politi opfordrer til, at man kører efter forholdene og får skiftet til vinterdæk, hvis man endnu ikke har fået gjort det og har planer om at skulle ud at køre i snevejret.
Østjyllands Politi følger udviklingen og melder løbende ud, hvis vejrprognoserne ændrer sig og giver anledning til yderligere lokale anbefalinger.