Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

I kampen mod mad- og ressourcespild få mad til halv pris eller mindre

Af Line Ingwar Karlsen

En ny app er parat til at indtage Aarhus. Med YourLocal får du mulighed for at købe varer til nedsat pris, hvis du kan slå til med kort varsel. Grunden er, at der er alt for meget mad, som ryger i skraldespanden uden nogen verdens nytte.

 

Udadtil kan YourLocal minde om en dealsite. Men det er ikke en dealsite. En væsentlig forskel er, at YourLocal ikke blander sig i hverken priser eller betaling. Dealsites snupper en lille bid af prisen, og det gør YourLocal ikke. Her er der er i højere grad tale om en ideologisk tanke end et traditionelt dealsite. Desuden bliver der ikke solgt “ting og sager” på YourLocal – det er udelukkende varer, services eller oplevelser, der skal afsættes samme dag, måske endda samme time, hvis ikke det skal gå til spilde. Altså er tilbuddene hyper-aktuelle – det er en præmis. Af samme grund accepteres tøj og produkter uden en (nær) udløbsdato ikke.

 

Non-profit

Der er mange af de forretninger, som er med på YourLocal, som slet ikke ønsker at blive associeret med dealsites. App’en indeholder mange kvalitetsforretninger, og det passer sjældent til deres stærke profil at være på dealsites. Men alle kan risikere at have spild, uanset hvor god en forretning man har. Og derfor er det præmissen for tilbuddene på YourLocal – aktualitet og mindskning af spild. Det er altså en bæredygtig bevægelse.

 

Intet skal gå til spilde – hvis det stod til YourLocal

Forretningerne kan på YourLocal tillade sig at give rabat, fordi produktet ellers går til spilde, hvis ikke det bliver afsat her og nu. Desuden får en rabat naturligvis brugerne af app’en til at reagere hurtigere, hvilket er nødvendigt pga. aktualiteten, og forretningerne får jo stadig en betaling for noget, de måske skulle have smidt ud og ikke få noget for. Så selv om det lugter lidt af dealsites, er det en win-win situation for både forhandler og forbruger.

 

Resultatet af iværksætterkonkurrencen

YourLocal finansieres af penge, der blev vundet ved SEED Discovery Day, som var en iværksætterkonkurrence i sommer. Her var præmien 500.000 kroner. Indtil videre bruges der frivillige kræfter, dels er man i gang med at søge flere funding-penge for at fortsætte, når præmien er brugt. Det er meningen, at det fortsat skal være gratis for både forretninger og brugere at være med, og det er ønsket, at det skal blive ved med at være sådan.

 

Kun tilbud i nærheden

YourLocal er lokationsbaseret. Den kender brugerens lokation via gps. Det er smart, eftersom brugerne får adgang til de tilbud, der er i nærheden. Fordelene med en app er bl.a., at den kan lave push-beskeder, så man som bruger kan få direkte besked. Det får man, når de forretninger, man vælger at “følge”, laver et tilbud. Pling, så får man en besked. Det er oplagt, når tilbuddene kun gælder samme dag, som de lægges op.

 

Bæredygtighed i Aarhus

Aarhus er en by med stor opmærksomhed på bæredygtighed. Samtidig er Aarhus en studieby med mange unge mennesker, hvilket passer godt til YourLocals primære målgruppe. Unge mennesker på SU er oftest dem, der er mest interesseret i at spare penge, har mere fleksible hverdage i forhold til de “akutte” tilbud, og så er de naturligvis mere vant til at bruge apps end de ældre generationer.

 

Den internationale drøm

YourLocals overordnede målsætning er, at blive et internationalt projekt. De ønsker at poppe op i mange danske byer, men har ikke ressourcer til at gøre en aktiv indsats alle steder. Derfor er Aarhus og København udvalgt til at starte projektet af pragmatiske årsager.

 

 

Del artikel

Andre læser også