Stor ombygning af jernbanen: Sådan påvirkes togtrafikken i Aarhus
I de kommende år får jernbanen i Aarhus en omfattende opgradering. Frem mod slutningen af 2026 mødes adskillige af de største projekter på jernbanen i Danmarks næststørste by, og det bliver nøglen til, at der i fremtiden kan køre eltog på hele den østjyske hovedstrækning mellem Fredericia og Aalborg.
Det skriver Banedanmark i en pressemeddelese.
Ud over at sporene bliver elektrificeret, udskiftes de ældgamle analoge signaler med et nyt digitalt signalsystem, og sporene i Aarhus fornys og hastighedsopgraderes.
Mere klimavenlig togdrift
Målet er at gøre klar til fremtidens togdrift, som er mere klimavenlig og rettidig.
Projektet, som kaldes Aarhus Helhedsløsning, går i gang i uge 14 i 2025, hvor der først ombygges spor, perroner mv. på selve banegården.
Frem til udgangen af 2026 udvides arbejderne løbende med broarbejder, udrulning af nyt signalsystem og selve elektrificeringen. Desuden udvider arbejdsområdet sig til også at omfatte sporene igennem byen og ind mod banegården.
Det er et omfattende og vigtigt projekt, som er blevet forberedt i de seneste år, siger anlægschef i Banedanmark, Jørn H. Jacobsen i pressemeddelelsen:
”Ombygningen af jernbanen til, fra og på Aarhus Hovedbanegård er et omfattende og komplekst projekt, hvor vi samler trådene fra flere af de vigtigste opgaver, som vi løser i disse år.
Det er afgørende for, at der kan køre eltog på den jyske hovedstrækning. En elektrificeret og fornyet jernbane med nyt signalsystem vil sikre kortere rejsetid, reduceret udledning af partikler og CO2, mindre støj og flere tog til tiden,” siger Jørn H. Jacobsen.
Arbejdet kan ses og høres
Arbejdet kommer til at forstyrre trafikken, og selvom Banedanmark bestræber sig på at mindske generne, vil det kunne høres af de nærmeste naboer.
Projektet er derfor koordineret med blandt andre Aarhus Kommune, DSB og GoCollective.
”Vi kommer til at påvirke både togpassagerer, naboer, erhvervsdrivende og forbipasserende i området omkring banegården og banen. Projektet er planlagt, så vi bliver færdige så hurtigt og med så få forstyrrelser som muligt samtidig med, at togene kan køre.
Men usynlige bliver vi ikke, og derfor vil vi gøre alt for at informere borgerne i Aarhus direkte om, hvor og hvornår vi støjer og støver. Samtidig opfordrer vi passagerer til at tjekke Rejseplanen eller MitTog-appen før afrejsen,” siger Jørn H. Jacobsen.
I længere perioder vil arbejdet betyde, at togtrafikken gennem Aarhus bliver reduceret. Fra opstarten i uge 14 og resten af 2025 reduceres togtrafikken med omkring 40 procent, og i 2026 forventes det, at der kører omkring 20 procent færre tog.
I de første to uger af 2026 vil sporene gennem Aarhus desuden være totalspærret, og der vil i stedet blive indsat togbusser.
Du kan læse mere om projektet Aarhus Helhedsløsning på Banedanmarks hjemmeside, som løbende vil blive opdateret.
Det laver Banedanmark i Aarhus i 2025 og 2026:
- Omfattende fornyelse af spor, inkl. af sporskifter, afvanding mv.
- Visse mindre hastighedsopgraderinger
- Et nyt spor på Aarhus H (spor 8)
- En forlængelse af perronerne på Aarhus H, inkl. en afledt flytning af sporskiftezonen uden for perronområdet
- Renovering af nuværende cykelparkeringsbro op ad Bruuns Bro
- Forskellige broarbejder, herunder som led i at skabe tilstrækkelig frihøjde til kørestrømsanlægget under en række broer
- For Bruuns Bro opnås frihøjden via en sænkning af sporet under broen
- Opgradering af en større vandledning under Værkmestergade
- Udrulning af det nye signalsystem på Aarhus H og på banestrækningerne ind mod banegården
- Etablering af kørestrømsanlæg med master, køreledning, mv. på Aarhus H og på banestrækningerne ind mod banegården.