ANNONCE
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Jul på menuen: Ribbenstegsburger og brunkage-milkshake

Af Freja Dumont

I Aarhus er den traditionsbundne klassiske danske julemad stærkt forankret, men i takt med, at fastfood-restauranter introducerer nye julekoncepter, bliver julemaden gradvist amerikaniseret.

Særligt juleburgeren har i de senere år vundet indpas på et stigende antal menukort. Blandt andet har Grillen Burgerbar igen i år deres Grill De Canard på menuen med confiteret and i rigelige mængder, rødkål, pickles og sprøde flæskesvær. Og så er den selvfølgelig smurt med Grillens mayo.

Nu er The Burger Concept i Viby også hoppet med på bølgen med lanceringen af en juleburger med ribbensteg tilsat julekrydderier som nellike og appelsin. En ny milkshake med brunkagesmag har også fundet vej til kædens menukort.

“Vi plejer under normale omstændigheder at sælge mere i december end i en gennemsnitlig måned, men vi er alligevel overrasket over den positive modtagelse af vores juleburger.

Kunderne er i høj grad åbne over for at afprøve konceptet, og vi forventer, at omkring 20 procent af vores kunder vil bestille en juleburger i år,” siger Simon Franck, der er medejer af The Burger Concept i Viby.  

Travl juletid betyder mere takeaway

Ifølge Michael René, der er fødevareekspert og lektor i sensorik og fødevareteknologi ved Københavns Professionshøjskole, er bekvemmeligheden tiltalende ved at bestille julemad som takeaway i den travle juletid.

“Nemme løsninger på madfronten bliver i stigende grad prioriteret af forbrugerne, og det ser vi blandt andet i supermarkedernes øgede udvalg af færdigretter og salatblandinger.

Julemad som takeaway bliver en måde at købe sig til mere tid i årets travleste måned, hvor tiden ofte er knap til at kokkerere mad fra bunden. Prisen er dog unægteligt en faktor under tidens lavkonjunktur, hvor flere kunne tænkes at ville spare penge på madfronten,” siger Michael René.

Smagen af jul vækker sanserne

Den positive modtagelse af juleburgeren har ifølge Michael René sammenhæng med, at den indeholder professoren Peter Klosses seks grundprincipper for et smagfuldt måltid – de såkaldte 6 kulinariske succesfaktorer.

Samtidig vækker smagsnuancerne en genkendelighedsglæde. 

“En juleburger opfattes af mange som smagfuld og delikat, fordi den ligesom hotdoggen allerede har alle grundsmagene for at blive en succes.

Vi får for eksempel det salte fra flæskesværene, umami fra kødet, det søde fra brødet, det fede fra sennepsmayonnaisen, det syrlige fra pickles og det bitre fra rødkålen. Burgeren indeholder både bløde og knasende elementer, og det tiltaler ganen, siger Michael René og tilføjer:

“Følelser og smagsoplevelser er forbundet via det samme center i hjernen, og det faktum, at burgeren indeholder klassiske julesmage, vækker typisk positive følelser forbundet til julen og den velkendte danske julemad.” 

Del artikel