Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Julegaverne købes stadig i den fysiske butik

Af anders@sommersangdigital.dk

Når man spørger danskerne, hvor julegaverne skal købes år, er svaret klart: 53 pct. af gaverne købes i en fysisk butik, mens 46 pct. købes online. Dermed ser det ud til, at de fysiske butikker foreløbig holder skansen imod stigende nethandel. Det viser årets julehandelsanalyse fra Deloitte.

”Mange handlende er jo helt afhængige af julesalget. For dem er det naturligvis positivt, at danskerne fortsat holder fast i butikken som det foretrukne sted at købe julegaver. Vi kan dog også konstatere, at flere og flere bliver trygge ved at handle på nettet, og at nethandlen generelt stiger,” siger partner i Deloitte Peter Mølkjær, der er ekspert i danskernes forbrug.

 

Kun 16 pct. vil købe mad og drikke

Særligt gaver, der indeholder legetøj og sportsudstyr, købes i stigende grad via internettet. ”I år siger 30 pct. af danskerne, at de vil købe legetøj og sportsudstyr på nettet. 28 pct. vil købe mode- og skønhedsprodukter. 27 pct. vil købe gaver til hjemmet, mens 16 pct. vil købe mad og drikke. Når det gælder julemaden, foretrækker langt hovedparten af danskerne altså stadig at tage en tur med indkøbsvognen i den fysiske butik,” siger Peter Mølkjær.

 

En fysisk butik er lig med tryghed

Det er da også primært trygheden, der trækker, når julegaveindkøbene lægges i en fysisk butik, siger Peter Mølkjær: ”Spørger man forbrugerne, hvad de godt kan lide ved de fysiske butikker, kommer professionel rådgivning ind på en klar førsteplads. Derefter følger returmuligheder, hurtig levering, support efter købet samt sikkerhed omkring opbevaringen af personlige data. Man kan sige, at tryghed stadig spiller en afgørende rolle for vores indkøb. De klassiske købmandsdyder er stadig i kurs,” siger han.

Til gengæld tilbyder internettet levering til døren samt muligheden for at handle, når man vil. ”Mange danskere værdsætter at få julens indkøb leveret til døren, og her er internettet naturligvis en glimrende kanal. Derudover kan man handle, når man vil. Det er let at sammenligne priser, og der er langt bedre søgemuligheder end i den fysiske butik,” siger Peter Mølkjær.

Den typiske danske husstand vil i år bruge 2.800 kr. på gaver.

 

Del artikel

Andre læser også