Berusende samarbejde: Aarhus-restaurant lancerer to nye øl med Jesper Binzer

Over en fyraftensøl backstage på Malling Bjerge Festival i sommeren 2024 blev Jesper Binzer og Søren Jakobsen enige om, at de ville lave deres egne øl.
Og nu – præcis et år efter – kan de så igen skåle. Denne gang i en Binzer/Jakobsen øl.
På dette års udgave af Malling Bjerge Festival kunne Gastromé nemlig servere to nye øl, en yuzu ipa med navnet The way of the wild heart og en pilsner med navnet The way of the heart, for gæsterne.
”Det har været en utrolig sjov proces, og jeg er glad og stolt over de to øl, som vi er lykkes med at sætte i produktion.
Jeg har altid været kæmpe DAD-fan, så jeg var ret nervøs, da jeg sidste år luftede ideen for Binzer, som jeg vidste er en stor øl-entusiast.
Han var heldigvis med på ideen med det samme, så må vi se, hvor langt vi når i rækken af nye øl,” siger Søren Jakobsen, kok og medejer af Gastromé, i en pressemeddelelse.
Øl på Michelin-menuen
Foruden at være forsanger og guitarist i D-A-D har Jesper Binzer været øl-entusiast gennem mange år og har haft sin debut som øl-producent i Sverige.
”Når folk spørger mig, om jeg er med på en ide, så kan jeg straks mærke i maven, om det er noget, jeg gider, og da Søren spurgte, om jeg var klar til at lave øl til Gastromé, så var jeg ikke i tvivl.
Jeg har tidligere lavet øl i Sverige med en svensk brygger, men har længe tænkt, at det kunne være sjovt også at lave øl til det danske marked.
Som gammel rock’n’roller, så ser jeg meget gerne, at der er øl til maden på enhver restaurant, også på en Michelin-restaurant som Gastromé,” fortæller Jesper Binzer.
Læs også: Få overblik: Her er Michelinguidens 11 favoritter i Aarhus og omegn Store krav til kvaliteten
Målet var fra start at lave to øl, som kunne passe ind på menukortet hos Gastromé, og samtidig kunne sælges til festivalgæster rundt omkring på de festivaler, som Gastromé er med på.
Det stillede store krav til kvaliteten og smagen.
”Det er afgørende for mig at lave noget med folk, som går op i deres fag og har en oprigtig lyst til at lave et godt produkt.
Hos Gastromé er de vant til at fokusere på smag, nørde i produkter som tilfredsstiller smagsløgene og de er bevidste om, hvad de serverer for gæsterne.
Så vi skulle ramme toppen med de nye øl, og jeg havde en ide om, at vi skulle fokusere på den asiatiske frugt yuzu, da jeg synes, den har noget highend over sig, som vil passe godt til Gastromé,” forklarer Jesper Binzer.
Læs også: Ansætter ny CEO: Gastromé vil være Danmarks førende gastro-brand Binzer “er pisse stolt”
Yuzu frugten er syrlig, og smager som en blanding af citron, lime og grape.
”Jeg er pisse stolt af den yuzu ipa, vi har lavet. Den har en fantastik elegance over sig. Der er masser af humle, og så har den en herlig syrlig smag, som jeg er vild med.
Hvis vi kan fortsætte med at lave øl i den kvalitet, så er jeg klart med på mere i fremtiden,” lyder det videre fra Binzer.
De to øl blev første gang tilgængelige for offentligheden til den netop afholdte Malling Bjerge Festival, og tilsyneladende faldt øllet i god smag hos publikum, da Gastromé lørdag aften kunne melde udsolgt.
Det er brygmester Michael Alhof fra det aarhusianske mikrobryggeri Humleland, som har udarbejdet opskriften og brygget de to nye øl ud fra Jesper Binzer og Søren Jakobsens anvisninger.
Øllene skal også med til Smukfest, hvor Gastromé laver pop-up restaurant, og så forventer Søren Jakobsen, at øllene er på menukortet på Gastromé fra 1. august.
Læs også: Danske drikke og snacks: Helt særligt madunivers slår dørene op på Aarhus Ø De kan også købes hos DeliDrop i Nicolinehus på Aarhus Ø, og snart vil den kunne fås frisk fra fad på Hantwerk i Aarhus.