“Mødre” på Svalegangen: Sjov fortælling om moderskabets mange facetter
Trænger du til et godt grin? Så er det, det ufiltrerede comedyshow “Mødre”, der er aktuel på Svalegangen, du skal se! Vi præsenteres på humoristisk og ærlig vis for aspekter i forbindelse med det at blive mor og de mange spørgsmål, der uundgåeligt følger med. Det er underholdende, identificerbar og værd at se.
Arrangeret venskab
Scenen sættes i gang af et radioprogram og meget passende sangen, “Baby Shark”. Det flyder med bamser på scenen. Vi er med i en mødregruppe, hvor fire forskellige kvinder mødes i deres første arrangerede venskab. Først træder alenemoren My, der vha. en særlig udvalgt donor – jazzpianist slash advokat i New York – har fået opfyldt ønsket om et barn, ind på scenen. Den lesbiske og spirituelle overskudsmor, Andrea, der har født “Urkraften” i et kar i stuen, følger efter, sammen med den overpylrede mor, Fie, der har sat sin lid til utallige bøger om børneopdragelse og Googler ALT. Evige trætte og mere gennemsnitlige Sommer, der ikke vil belaste barnet ved at navngive det, kommer for sent og giver udtryk for det hårde liv som mor. Ja, mødrene er sat på spidsen, og vi griner af det.
Samtaler og monologer
Scenen er indrettet ganske enkelt som en stue, med en bagvæg lavet som et stort overfyldt reolsystem med alt, hvad man kan forestille sig, en mor kan få brug for: Bleer, kaffe, cykelhjelm, piller over børnehøjde og øl. Det er skuespillernes bevægelser og skift, der skaber energien. Gennem forestillingen sker en vekselvirkningen mellem samtaler i mødregruppen og monologerne. Det virker godt, og vi hører dermed om den mere ærlige og alvorlige side af moderlivet. Konkurrence, jalousi og misundelse lever i bedste velgående, og vi føres igennem emner som mødre-perfektionisme, fertilitetsproblemer, mor-trends, ammehjerner og hæmorider.
Komiske talenter
Skuespillerne Szhirley, Julie R. Ølgaard, Sara Møller Olsen og Lykke Sand Michelsen supplerer hinanden fremragende. Med deres komiske talenter og sjove fremtoninger på scenen, får de forestillingen til at peake. Særligt skal fremhæves Szhirleys eminente mimik. Hun overskygger til tider de øvrige skuespillere.
“Vi er alle skudt ud af nogens kusse”
Replikkerne er godt skruet sammen. De er skarpe (“Han tog mine arme og gav mig en favn”), humoristiske (“Vi er alle skudt ud af nogens kusse”), ligefrem (Gi´os noget søvnprono.”) og bramfri. Der er flow og en perfekt timing, og stykket formår at ramme publikum, uanset om de er mødre eller ej. Den satiriske tone hænger i luften, men nedenunder er der mere dybde. Der stilles uhøjtideligt spørgsmål ved moderskabet, og vi griner af den kultur, som er opstået omkring den perfekte mor.
Vurdering
Trænger du til et godt grin uden de store bekymringer, så er teaterstykket “Mødre” noget for dig. Befriende ærligt præsenteres forældreskabet råt for usødet. Publikum er med fra starten, og jeg mærker den dybfølte latter i salen, og ser anerkendende blikke og nik til hinanden, når situationerne rammer.
Skuespillerne er veloplagte og skarpe. Det er dem, samt replikkerne, der holder mig fast i stykket, der ellers godt kunne blive ensformig i længden. Scenografien gør ikke meget væsen ud af sig, hvilket nok er meningen.
Der lå nærmest en taknemmelighed i luften over, at nogen turde tale højt om alle tabuerne og understrege, at opskriften på den perfekte mor ikke findes. Om du har ammehjerne, er mor eller ej, så kommer her en opfordring til at se denne humoristiske hyldest til alle mødre. Fem stjerner herfra.
Scene: Svalegangen, Store Sal
Spilleperiode: 22. til 26. september 2020
Varighed: Ca. 100 minutter
Tid: Klokken 19.30 Lørdag klokken 16
Pris: 225 kroner, studerende 135 kroner, under 25 år 65 kroner
Medvirkende: Szhirley, Lykke Sand, Julie R. Ølgaard ogg Sara Møller Olsen
Tekst: Christina Sederqvist, Julia Lahme, Mette Marie Lei Lange, Lykke Sand Michelsen og Anna Bro
Instruktion: Christine Exner
Produceret af: Louise Schouw Teater