Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Motion på en ny måde: 3 anderledes måder at få pulsen op på

Af Annoncør

Dette indhold er sponsoreret

Hvis du også gerne vil holde dig i form og få trænet men simpelthen har mistet motivationen, eller bare er træt af at lave den samme træning om og om igen, så er du ikke den eneste. Nogle gange når man sidder fast i sin træning, så er det fordi, at man skal prøve noget nyt. Det kan være et nyt træningsprogram, nogle nye vægte, måske et nyt fitnesscenter – men det kan også være, at man skal prøve en helt ny sportsgren. 

I denne artikel kan du få noget inspiration til nogle lidt anderledes eller alternative former for motion, som du måske ikke har prøvet før – det vil blandt andet indebære en siddecykel. For træning er faktisk et kæmpe, bredt felt, som indebærer meget mere end styrketræning og løb. Så hvis du er gået kold i din træning, løbet tør for idéer eller bare mangler et friskt pust, så læs med her.

Siddecykel

Med denne form for motionscykel – i modsætningen til en normal motionscykel – sidder du lavere og mere tilbagelænet. Det er der flere fordele ved. Blandt andet er siddecyklen oplagt for folk, der har svært ved at holde balancen. Det kan både være fordi, man er nået en vis alder, hvor balancen ikke er, hvad den har været eller af helt andre grunde.

Den er effektiv til genoptræning efter både skade eller sygdom især fordi, at den skåner ryggen. Det kan også være, at du oplever ryg- eller knæproblemer, og derfor har brug for ekstra støtte. Også her er en siddecykel en rigtig god løsning for dig.

Cyklen er dog anvendelig for alle mennesker, og det er muligt selv at justere modstanden, så man kan træne på alle niveauer uden at overbelaste sener eller led. 

Zumba

Hvis du er en af dem, der hurtigt keder dig under træning, så kan det være, du skulle prøve zumba. Det er en form for fitness dans, som kombinerer dansens sjove og til tider udfordrende koreografier og dansetrin med den høje puls og kalorieforbrænding fra fitness.

Til zumba kan du fyre den af og give den alt hvad du har til høj musik og god stemning. Det er ikke lige så svært at følge med, som det ville være i en normal dansetime, da trinene er forsimplede og bliver gentaget ofte. På den måde kan du hurtigt føle dig sikker nok i dansen til bare at give den gas og danse igennem. Glem tid og sted for en stund og hav kun fokus på dig med denne form for anderledes træning.

Klatring

Lethed, smidighed og styrke er nøgleordene i denne sportsgren. Det er egentlig en form for sport, som oprindeligt har fundet sted i bjergene, men som i dag er en udbredt form for friluftsaktivitet eller træning. For klatring kan finde sted mange steder. Det vigtigste er egentlig bare, at man primært bruger sine hænder og fødder til at komme op, hvad end det er af klatrevægge, klipper eller bjerge.

Det er en sport, der kræver koncentration. Derfor stimulerer du hjernen, ved at løse de problemer, der kan opstå undervejs. For eksempel om hvordan du skal klatre, eller hvor du skal sætte din fod. Det er en hård sport, som betyder, at du lynhurtigt vil kunne se resultater i form af bedre smidighed, mere trænede muskler og bedre kondition.

Stand up paddle boarding

Denne form for træning er en gren indenfor surfing, som oprindeligt er opstået på Hawaii. Til stand up paddle boarding, også kaldet SUP, skal man ulig traditionel surfing stå op på boardet hele tiden.

I normal surfing skal surferen sidde ned, indtil den rigtige bølge kommer, men en SUP’er står op og bruger en paddle til at komme fremad. Det er en sport, hvor alle kan være med, hvilket også er grunden til, at den er blevet så populær så hurtigt.

Ligegyldigt om du vil på sightseeing, dyrke motion, hygge med venner på søer eller i kanaler, eller om du vil ræse om kap, så kan paddle boarding være noget for dig. Det er derudover også en rigtig god måde at få trænet på, da man aktiverer og træner de såkaldte kernemuskler eller core muskler – altså bækken, mave og ryg. Det er med til at stabilisere kroppen og vores holdning.