Annonce
Tilmeld dig MigogAarhus Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAarhus Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Historisk resultat: Musikhuset slår vild rekord

Af Jonathan Sten Drivsholm
Foto: Musikhuset Aarhus
Foto: Musikhuset Aarhus

Gæsterne er for alvor vendt tilbage til Musikhuset, hvor efterspørgslen på husets tusindvis af liveoplevelser aldrig har været større.

Faktisk bød 2023 på det højeste antal solgte billetter i Musikhusets 40-årige historie.

Det afslører de i en pressemeddelelse tirsdag.

”Det er en fornøjelse, at så mange har lyst til at få en fed liveoplevelse i Musikhuset. Vi begyndte året med en forsigtig optimisme om et fornuftigt år, men 2023 har vist sig at overgå alle vores forventninger,” udtaler Musikhusets direktør Jan Christensen.

Her er årets topscorer

I alt blev der solgt 372.696 billetter i løbet af rekordåret 2023.

Det er ikke bare det største billetsalg nogensinde – det er også 11,5 procent højere end Musikhusets hidtidige rekordår 2019.

Årets topscorer, hvad angår billetsalg, blev den populære musikteaterforestilling Another Brick in THE WALL, Part 5, der er baseret på Pink Floyds ikoniske album.

Den spiller hele 20 forestillinger i Musikhusets Store sal her på den anden side af nytår.

Også et af Musikhusets nye tiltag Syng! Syng! Syng!, hvor Musikhusets foyer bliver fyldt med sangglæde og fællessang, er blandt de mest populære, nye publikumsfavoritter.

Mærker en stærk tendens

Sammenligner man salgstallene fra 2023 med 2019 er der flere genrer, som skiller sig positivt ud.

Det gælder særligt familie- og børneforestillinger, koncerter indenfor pop, rock og jazz samt klassisk musik og foredrag/talks, hvor der er solgt ekstra mange billetter det seneste år.

”Vi mærker en stærk tendens til, at folk i alle aldre søger ud for at opleve musikken og scenekunsten sammen. De oplevelser, det sammenhold og de fællesskaber, som man får, når man møder musikken, kunsten og kulturen live, betragter rigtig mange som ægte livskvalitet. Det forsøger hver eneste af vores passionerede medarbejdere og kunstnere at honorere ved at gøre sig umage for at sikre, at gæsterne får den bedst mulige oplevelse i Musikhuset,” lyder det videre fra direktør Jan Christensen.

Musikhusets egne tilfredshedsmålinger, der er baseret på spørgeskemaer, som alle Musikhusets billetkøbere modtager, viser, at 94,7 procent er tilfredse eller meget tilfredse med deres besøg i Musikhuset.

Hvad, 2024 bringer, er endnu uvist.

Men vi bliver klogere den 10. januar, når Musikhusets fulde program for den nye sæson udkommer.

Del artikel

Andre læser også