Måber over chokerende tal: Næsten risikofrit at stjæle cykler i de største byer

Cykeltyverier er hverdag i de danske storbyer, og chancen for, at gerningsmanden bliver fanget, er minimal.
I 2024 blev der anmeldt hele 48.174 cykeltyverier i Danmark.
Alligevel førte kun 803 af sagerne til en sigtelse. Det svarer til 1,66 procent, viser tal fra Danmarks Statistik.
Det er især i de største danske byer som Aalborg, Odense, Aarhus og København hvor problemet er værst. Og her har politiet heller ikke ressourcerne til at tage sig af cykeltyverierne.
“Vi synes, at det er et stort problem med så lav en sigtelsesprocent.
Det er jo nærmest risikofrit at stjæle en værdifuld cykel, og det kan vi ikke leve med,” siger Cyklistforbundets direktør, Kenneth Øhrberg Krag, til B.T.
Et kæmpe problem
Han mener, at politiet slet ikke prioriterer sagerne:
“Efterforskningen er for ringe, og der skal sættes flere ressourcer af til at opklare de her sager, for lige nu er det meget begrænset, hvad politiet gør.”
Tallene viser, at der i 2024 faldt 252 domme for cykeltyverier.
Men ifølge Cyklistforbundet er konsekvenserne langt fra tilstrækkelige.
“Det er et kæmpe problem, da det gør, at flere fravælger at cykle.
For mange er en elcykel eller en ladcykel et alternativ til en bil, men hvis man ikke kan parkere uden en stor risiko for tyveri, så ender folk sgu med at tage bilen,” siger Kenneth Øhrberg Krag.
Generelt tror jeg, vi skal kigge helt anderledes på cykeltyverier. Mange får stjålet cykler til 20-25.000 kroner. Det svarer jo til en brugt bil,” siger han.
København topper statistikken med 17.399 anmeldelser alene i 2024.
Rigspolitiet har ikke ønsket at kommentere sagen overfor B.T.