Kommer med krise-anbefaling: Så mange kontanter bør du have liggende

Nationalbanken kommer nu med nye anbefalinger til danskerne.
Årsagen er, at der – for eksempel i en hybridkrig – kan opstå situationer, hvor én eller flere betalingsløsninger ikke fungerer som normalt.
Derfor har Nationalbanken udarbejdet en række anbefalinger, der sætter borgere og erhvervsdrivende i stand til at bidrage til at opretholde betalingsmulighederne i den fysiske handel, hvis det ikke er muligt at betale som sædvanligt – uanset om det er i en kortere eller længere periode.
“Anbefalingerne handler overordnet om at være forberedt, have konkrete planer samt at bruge og modtage flere forskellige betalingsløsninger.
På den måde kan betalinger foretages i langt de fleste situationer.
Det er vigtigt, at både borgere og erhvervsdrivende er forberedte, da det hjælper med at mindske generne og er med til at øge robustheden af betalinger i Danmark,” skriver Nationalbanken.
Anbefalingerne lyder:
Offline-betalinger med fysiske betalingskort er allerede i dag en udbredt og vigtig løsning i den fysiske handel, der gør det muligt at betale med de fleste betalingskort, også selvom kortbetalingssystemerne eller internettet ikke virker.
I regi af Betalingsrådet arbejdes der desuden på at afslutte implementeringen af en ny løsning, hvor borgerne kan betale offline på apoteker og i de landsdækkende dagligvarekæder med stort set alle betalingskort og desuden anvende wallets, fx Apple Pay og Google Pay. Andre erhvervsdrivende kan med fordel også vælge at implementere denne løsning.
To fysiske betalingskort og så mange kontanter: Nationalbanken anbefaler, at man som borger forbereder sig på, at en eller flere betalingsløsninger ikke virker som normalt i en periode. Det gør man ved at have mindst to fysiske betalingskort fra forskellige kortmærker i husstanden, et mindre beløb i kontanter (et pejlemærke er 250 kr. i kontanter pr. person i husstanden) og en mobilbetalingsløsning baseret på kontooverførsler, fx MobilePay.
Ved at følge disse anbefalinger mindsker man risikoen for at stå i en situation, hvor man ikke kan betale, hvis en eller flere betalingsløsninger ikke virker som normalt.
Læs også: Vild melding fra gigant: Gør det muligt at betale under nedbrud Erhvervsdrivende bør forberede sig: Nationalbanken anbefaler, at den enkelte erhvervsdrivende i den fysiske handel på forhånd har planlagt, hvordan man vil håndtere situationer, hvor en eller flere betalingsløsninger ikke fungerer som normalt.
For mange erhvervsdrivende i den fysiske handel vil det være relevant at modtage offline-kortbetalinger og andre betalingsløsninger end betalingskort og kontanter. Uanset hvad planen er, er det vigtigt, at evt. personale kender planerne og kan udføre dem.
Hvorfor er det vigtigt?
“En af Nationalbankens vigtigste opgaver er at medvirke til, at betalinger kan gennemføres sikkert og effektivt.
Betalingsinfrastrukturen i Danmark er sikker, effektiv og stabil, men der kan opstå hændelser, hvor en eller flere digitale betalingsløsninger ikke virker som normalt i en kortere eller længere periode.
Både borgere og forretninger spiller en vigtig rolle i, at betalingerne også kan gennemføres i sådanne situationer, så generne for den enkelte begrænses, ligesom samfundets modstandsdygtighed styrkes i tilfælde af længerevarende, nationale hændelser,” skriver Nationalbanken.